Dagligvarehandelen
26.08.2025
Glutenfritt og plantebasert er strategiske satsingsområder i Jensen & Co. Fri for-produkter utgjør nær halvparten av totalomsetningen på rundt 220 millioner kroner.
-V i vil finne produkter som er sunnere for forbrukere og bedre for planeten, og som gir en litt bedre handlekurv for butikkene, sier kategoridirektør Dina Burzic Medic.
Innenfor glutenfritt er Jensen & Co markedsleder i Norge med merkevaren Fria som de har jobbet med siden 2009.
Kategoridirektøren opplyser at fri for-markedet er tilbake med 2 prosent per uke 24. Fria har vokst 1,3 prosent og kommet opp i en markedsandel på 26,5 prosent på glutenfritt generelt.
I kategorien glutenfritt brød er markedsandelen 66 prosent.
Trenden på sin side
Selv om markedet har falt noe i år, har «fri for» den langsiktige trenden på sin side, mener Medic.
- Interessen for helse, trening og kosthold øker. Folk er opptatt av hva maten inneholder og
Gå til medietInnenfor glutenfritt er Jensen & Co markedsleder i Norge med merkevaren Fria som de har jobbet med siden 2009.
Kategoridirektøren opplyser at fri for-markedet er tilbake med 2 prosent per uke 24. Fria har vokst 1,3 prosent og kommet opp i en markedsandel på 26,5 prosent på glutenfritt generelt.
I kategorien glutenfritt brød er markedsandelen 66 prosent.
Trenden på sin side
Selv om markedet har falt noe i år, har «fri for» den langsiktige trenden på sin side, mener Medic.
- Interessen for helse, trening og kosthold øker. Folk er opptatt av hva maten inneholder og


































































































