Arkitektnytt
25.04.2019
I våre øyne er det på sett og vis blitt normen å lage forledende visualiseringer, men dette er ikke nødvendigvis bevisst manipulering, skriver grunnleggerne av Mir.
Mir har laget illustrasjoner av arkitektur i snart 20 år. I løpet av disse årene har vi gjort en rekke erfaringer, for eksempel gjennom arbeidet på Munchmuseet og Nasjonalmuseet. Vi er også involvert i sammenlignbare prosjekter i andre land, for eksempel oppdatering av parken rundt Eiffeltårnet og utvidelsen av Museum of Natural History i New York.
I sammenheng med ståket rundt Lambda tenker vi at det kan være fruktbart om vi deler noen av våre erfaringer og betraktninger rundt det å lage illustrasjoner av arkitektur.
MANIPULERING
Vi synes det er naturlig at det blir reaksjoner når et ferdig bygg ser annerledes ut enn det gjorde i visualiseringene. I enkelte tilfeller er det uunngåelig at et bygg endrer karakter i prosessen fra konsept til ferdigstilling. Men dette i seg selv er ikke en gyldig unnskyldning for at mange visualiseringer er forledende.
I våre øyne er det på sett og vis blitt normen å lage forledende visualiseringer, men dette er ikke nødvendigvis bevisst manipulering.
TRANSPARENS
Det er blitt standard å fremstille glass og transparens på en måte som vi mener er forledende. Problemet oppstår når intellektuelle konsepter, forankret i idéenes verden blir gitt et fotorealistisk uttrykk. For eksempel er det vanlig å tenke på glass som «ingenting» eller en «lysende flate» - «By
Gå til medietI sammenheng med ståket rundt Lambda tenker vi at det kan være fruktbart om vi deler noen av våre erfaringer og betraktninger rundt det å lage illustrasjoner av arkitektur.
MANIPULERING
Vi synes det er naturlig at det blir reaksjoner når et ferdig bygg ser annerledes ut enn det gjorde i visualiseringene. I enkelte tilfeller er det uunngåelig at et bygg endrer karakter i prosessen fra konsept til ferdigstilling. Men dette i seg selv er ikke en gyldig unnskyldning for at mange visualiseringer er forledende.
I våre øyne er det på sett og vis blitt normen å lage forledende visualiseringer, men dette er ikke nødvendigvis bevisst manipulering.
TRANSPARENS
Det er blitt standard å fremstille glass og transparens på en måte som vi mener er forledende. Problemet oppstår når intellektuelle konsepter, forankret i idéenes verden blir gitt et fotorealistisk uttrykk. For eksempel er det vanlig å tenke på glass som «ingenting» eller en «lysende flate» - «By