- Det handler om at skære det lidt flødeskumsagtige væk, så visualiseringerne bliver mere ærlige, sier enhetssjef i Teknik- og Miljøforvaltningen i København, Lena Kongsbach, til Politiken.
Kongsbach sier til avisen at det er et viktig formål å «unngå glansbilleder, som ret åbenlyst glorificerer bygningerne», men innrømmer at dette er komplisert og langt på vei avhengig av «et vurderingsskøn».
Blant de sju retningslinjene er det nevnt at illustrasjonene ikke skal være et salgsmateriale for bygget, men ærlige illustrasjoner; at illustrasjonene skal vise bygningen fra siden hvor flest passerer og fra forskjellige avstander; samt at illustrasjonene skal være av en karakter (og i øyenhøyde) slik at innbyggerne kan kunne danne seg et inntrykk av hvordan bygget eller området vil kunne komme til at se ut i fremtiden.
Norske forhold
Den siste uken har også debatten gått i Norge om hvorvidt stadig mer retusjerte bilder av bygninger og byrom bør omfattes av markedsføringsloven.