Fredag lanserer forbundet derfor fagbloggen Filosofi i skolen. Nettsiden er i første omgang rettet mot lærere på ungdomstrinnet. Her kan de få et alternativ til den tradisjonelle tilnærmingen til religionsundervisningen.
- Skolen har riktignok endret seg mye og blitt bedre de siste årene. Men fortsatt bære denne undervisningen preg av å være opplæring til «innforlivethet», der tanken er at barn og unge skal bli en del av noe og ikke bare lære om noe. Slik også den etablerte kristendomsundervisningen bar preg av.
- Den filosofiske tradisjonen har et ideal om å også holde distanse. Skal du undersøke fenomener kritisk, på en åpen og undersøkende måte, skal du ikke «innforlives». Innforliving gjør det vanskelig å problematisere. Tanken er å hjelpe lærere til å innta et utenfra-perspektiv.
- Men lærer de ikke det under lærerutdanningen?
- Joda. Dette er helt klart en del av lærerstudiene i KRLE og tilstøtende