Foruten kostnadsbesparelser vil det også kunne gi langt bedre brukertilgjengelighet, bedre konkurranseevne mot de internasjonale gigantene og mulighet for andre inntekter, skriver Must.
Gyldendal-eieren og avisinvestoren mener at felles påloggingsplattform, samarbeid om programmatisk kjøp av digitale annonser, betalingsløsninger og trykking må til for at norske aviser skal lykkes økonomisk i framtiden. Han kan imidlertid ikke se at konkurranseloven i dagens form åpner for denne typen samarbeid.
Direktør Lars Sørgaard i Konkurransetilsynet mener dårlige tider i mediebransjen ikke er grunn god nok til å tillate mer konkurransebegrensende samarbeid.
- Mediebedriftene bør være bevisste på at de velger handlinger som er bra ikke bare for dem, men også deres kunder. Da øker de sjansene for at de overholder konkurransereglene, sier Sørgaard til DN.
Medieinvestor Erik Must mener loven bør endres for å tillate økt samarbeid mellom mediebedriftene, for å møte konkurransen fra blant annet Facebooks Instant Articles.