Bondebladet
09.06.2016
Etter avklaring fra samferdselsministeren, vil Jernbaneverket tilbakeføre deler av gammel jernbanetrasé i Hedmark til jordbruk. Vil skape presedens for hele Østlandet, mener jordvernalliansen i fylket. «Alle etater som bruker matjord til andre formål, må minimere skaden»
I Hedmark - hvor 16 prosent av sysselsettingen er landbruksbasert - er det lagt opp til den rene samferdselsbonanza de neste årene.
Ifølge NRK Hedmark og Oppland, skal det bygges motorveier og dobbeltspora jernbane i Hedmark for opp til 25 milliarder kroner. Det vil være Norgesrekord i samferdselsbygging, og vil berøre mye matjord.
- Stortinget har vedtatt at årlig nedbygging av matjord skal reduseres fra 6000 til 4000 dekar årlig innen 2020. Da må alle etater som bruker matjord til andre formål ta dette inn over seg og minimere skaden. Vi vet at bare veiprosjektene i Hedmark vil ta 1100 mål dyrka jord. Da sier det seg selv at vi ikke kan sløse med andre arealer, sier talsperson for Jordverna


































































































