Prosjektet skal være en døråpner for «diskusjon og handling rundt spørsmål om mangfold og inkludering ved hele AHO», og ble satt i gang etter en voksende bekymring blant nåværende og tidligere studenter våren 2020. Det handlet om en frustrasjon over alt fra sensur av diplomoppgaver til manglende bevissthet omkring manglende inkludering av ulike perspektiver i kursene ved skolen.
- Studenter og alumnistudenter begynte å snakke om sine negative personlige opplevelser. For meg ble det tydelig at dette må vi ta tak i. Det var behov for kritisk diskusjon rundt hvordan vi former våre klasserom og sensurer våre studenter, sier Vink, som selv kommer fra Canada.
AHO-kritikken
Den siste uken har situasjonen for AHO-studentene fått mye medieoppmerksomhet, og flere studenter har kritisert skolen gjennom initiativet @anonymestudenter på Instagram.
«Opening up AHO» henger på flere vis sammen med studentfortellingene som har blitt beskrevet den siste tiden, forklarer Vink.
- «Opening Up AHO» har undersøkt mange av de sy