Synkron
06.06.2018
Ingen skal gå ut på dato, sier regjeringen. Men hvem skal egentlig betale for etter- og videreutdanning? Er det arbeidsgiver? Studiestedene? Studenten selv? Vi har snakket med påtroppende direktør i FuN, Torunn Gjelsvik, om hennes tanker omkring nasjonale og internasjonale løsninger. Og om dem som faller utenfor.
Hva tar du med deg fra å ha jobbet internasjonalt i ICDE (International Council for Open and Distance Education) over til å jobbe nasjonalt? - At mangfold er berikende. Verden er mer kompleks, problemstillingene har mye større variasjon, og man må bruke mer tid på å etablere kontekst, felles begrepsforståelse og gjensidig tillit for å oppnå samarbeid og resultater. Det en får tilbake, er økt refleksjonsnivå over egen praksis og virkelighetsforståelse, man blir rett og slett litt klokere og samtidig mer ydmyk. Og så åpner internasjonalt samarbeid for mange nye muligheter! Internasjonalisering av utdanning står høyt på den politiske agendaen både i Norge og resten av verden, og anses som en nøkkel til økt konkurransekraft for utdanningsinstitusjonene og til høyere kvalitet i både forskning og undervisning. Jeg bringer med meg et verdifullt internasjonalt nettverk og ferske erfaringer fra globale initiativ og samarbeidsprosjekter innen feltet fleksibel og nettbasert læring som vil være relevant for FuN og FuNs medlemmer.
Hva ser du som største utfordring(er) for Utdannings-Norge og for fleksibel utdanning i dag?
Behovet for livslang læring og nye kompetanser og ferdigheter som følge av digitalisering og automatisering. Dette st
Gå til medietHva ser du som største utfordring(er) for Utdannings-Norge og for fleksibel utdanning i dag?
Behovet for livslang læring og nye kompetanser og ferdigheter som følge av digitalisering og automatisering. Dette st


































































































