barnehage.no
29.08.2017
Barnehagelærere både fremmer læring og lærer barna om antall og rom. Men å undervise, gjør de altså ikke. Nå etterlyser forskere språk og begreper som kan beskrive det en barnehagelærer gjør i sin profesjonelle yrkesutøvelse.
Av: Trine Jonassen
Les merForsker og barnehagelærer Per-Einar Sæbbe ved Universitet i Stavanger og professor Ingrid Pramling Samuelsson ved Universitetet i Gøteborg, har utført en studie som tar for seg begrepet undervisning i barnehagen.
Hva ligger i begrepet når norske barnehagelærere tar for seg rammeplanens fagområder som omhandler antall, form og rom. Alle er enige i at barnehagelæreren må planlegge det faglige innholdet og til en viss grad styre retningen. Målet er at barna skal sitte igjen med noe uten at dette skal måles på noen måte.
- Slik må det også være i barnehagen, sier Sæbbe.
Forteller ikke barna om matematikk
Sammen med Samuelsson har Sæbbe studert fem barnehagelærere for å finne kjennetegn på barnehagens undervisn