Første steg
01.10.2021
Når barn og voksne i barnehagen finner fram til noe de har felles, er det et godt utgangspunkt for å lære språk i flerkulturelle barnehager, mener forsker.
For å inkludere alle barn i barnehagen trenger vi å utvide forståelsen av språkarbeid. Om vi bare fokuserer på norske ord og setninger, går viktige stadier i barnas språkutvikling tapt, mener førsteamanuensis Katrine Giæver ved OsloMet.
Hun ville i sin doktorgrad finne ut hva som skal til for å inkludere alle - uavhengig av hva slags kompetanse barna har med seg.
KULTURELLE FORVENTNINGER
- Når barn og voksne i barnehagen ikke deler talespråk, tolker de hverandre. De tar i bruk kroppsspråk, gjenstander, bilder og tegninger. Barn kan for eksempel ta en voksen i hånden og leie hen bort til noe som kan forklare hva de prøver å utt
Gå til medietHun ville i sin doktorgrad finne ut hva som skal til for å inkludere alle - uavhengig av hva slags kompetanse barna har med seg.
KULTURELLE FORVENTNINGER
- Når barn og voksne i barnehagen ikke deler talespråk, tolker de hverandre. De tar i bruk kroppsspråk, gjenstander, bilder og tegninger. Barn kan for eksempel ta en voksen i hånden og leie hen bort til noe som kan forklare hva de prøver å utt