NJF-magasinet
29.04.2020
Selv om det går færre tog, stopper ikke vedlikeholdet av infrastrukturen. Men mange ansatte som jobber tett og bor på brakkerigg gjør smittevern vanskeligere. For noen betyr det økt overtid.
Bjørnar H. Johansen, anleggsleder kontaktledning i Baneservice, jobber for tiden på strekningen Melhus-Støren på Dovrebanen. Der har koronasmitte og karantene ført til mer overtid.
- Folk står på. Noen av kollegaene har hatt smitte eller symptomer i familien og blitt satt i karantene. Da har de som har vært igjen på jobb, tatt i et ekstra tak, sier Johansen.
Han understreker at det er veldig få som klager på situasjonen.
- Vi har en viss forståelse for situasjonen. Og så må vi ikke glemme at det er mange andre som virkelig står på for tiden, sier Johansen.
Overtid. Vanligvis jobbes det ti-timersskift i sju dager, med sju dager påfølgende fri. Johansen sier det i enkelte tilfeller har gått over dette. Blant annet jobbet en ansatt 113 timer på ti dager.
- Han var på jobb en ekstra helg før han gikk på friperioden. Men det er ikke normalen. Det har vært litt ekstraordinært i en periode, men alle skjønner at det ikke kan fortsette sånn i lengden, sier Johansen.
Vanskelig med avstand
Les opprinnelig artikkel- Folk står på. Noen av kollegaene har hatt smitte eller symptomer i familien og blitt satt i karantene. Da har de som har vært igjen på jobb, tatt i et ekstra tak, sier Johansen.
Han understreker at det er veldig få som klager på situasjonen.
- Vi har en viss forståelse for situasjonen. Og så må vi ikke glemme at det er mange andre som virkelig står på for tiden, sier Johansen.
Overtid. Vanligvis jobbes det ti-timersskift i sju dager, med sju dager påfølgende fri. Johansen sier det i enkelte tilfeller har gått over dette. Blant annet jobbet en ansatt 113 timer på ti dager.
- Han var på jobb en ekstra helg før han gikk på friperioden. Men det er ikke normalen. Det har vært litt ekstraordinært i en periode, men alle skjønner at det ikke kan fortsette sånn i lengden, sier Johansen.
Vanskelig med avstand