Første steg
11.12.2020
Det viktigste for at barn skal se verdien av et bærekraftig samfunn, er å starte i det små, som å dyrke salat og gressløk.
Denne artikkelen er basert på forskning og erfaringer fra prosjektet Økologisk dyrking i barnehagen, utviklet i et samarbeid mellom barnehagelærerutdanningen i Tromsø, to barnehager og økologiske gartnere (Bartnæs & Bergan, 2018; Bergan, 2019). Begrunnelsen for å dyrke i barnehagen er forankret i barnehagens rammeplan, som sier at «barnehagen skal bidra til at barna får innsikt i matens opprinnelse, produksjon av matvarer og veien fra mat til måltid» (Udir, 2017, s. 50), samt at «barnehagen har en viktig oppgave i å fremme verdier, holdninger og praksis for mer bærekraftige samfunn» (Udir. 2017, s. 10). Målet med dyrkingsprosjektet var å få erfaringer med økologisk matproduksjon i en barnehagefaglig kontekst.
KORT OM PROSJEKTET
For å etablere eierskap og felles kompetanse i prosjektet fikk alle ansatte i de to prosjektbarnehagene delta på et økologisk dyrkingskurs med erfarne gartnere. Her lærte personalet om oppal - det å forkultivere planter inne ved å så frø, prikle1, ta stiklinger2 samt herde plantene for utplanting i den korte nordnorske sommeren. Kurset bidro til at den ene barnehagen etablerte et lite «veksthus», hvor hver avdeling fikk ansvar for hver sin ukedag med å se til plantene, vanne og loggføre gjøremål (bilde 1).
Barna fikk dermed eierskap til selve dyrkingsprosessen fra starten av. Da det endelig var blitt varmt nok i juni, plantet barn og voksne ut småplanter i kjøkkenhagen i barnehagen. Barna deltok i varierende grad i alle prosesser fra frø, prikling, utplanting, vekst, luking, hypping, vanning og måling - alt etter interesse og alder. De følte eierskap, stolthet og tilhørighet til kjøkkenhagen, noe som ble veldig godt uttrykt i utsagnet «vil du se hagen vår?». På sensommeren og høsten ble det daglig høstet noe fra hagen til måltidene i barnehagen. Det ble holdt høstfest med for
Gå til medietKORT OM PROSJEKTET
For å etablere eierskap og felles kompetanse i prosjektet fikk alle ansatte i de to prosjektbarnehagene delta på et økologisk dyrkingskurs med erfarne gartnere. Her lærte personalet om oppal - det å forkultivere planter inne ved å så frø, prikle1, ta stiklinger2 samt herde plantene for utplanting i den korte nordnorske sommeren. Kurset bidro til at den ene barnehagen etablerte et lite «veksthus», hvor hver avdeling fikk ansvar for hver sin ukedag med å se til plantene, vanne og loggføre gjøremål (bilde 1).
Barna fikk dermed eierskap til selve dyrkingsprosessen fra starten av. Da det endelig var blitt varmt nok i juni, plantet barn og voksne ut småplanter i kjøkkenhagen i barnehagen. Barna deltok i varierende grad i alle prosesser fra frø, prikling, utplanting, vekst, luking, hypping, vanning og måling - alt etter interesse og alder. De følte eierskap, stolthet og tilhørighet til kjøkkenhagen, noe som ble veldig godt uttrykt i utsagnet «vil du se hagen vår?». På sensommeren og høsten ble det daglig høstet noe fra hagen til måltidene i barnehagen. Det ble holdt høstfest med for