Våre Veger
31.08.2016
Limtrebuene strekker seg stadig lenger. Den nye Steibrua i Alvdal er ei nettverksbru med et spenn på 88 meter. Det er verdens lengste spenn på ei vegbru med bærende konstruksjon i tre.
Steibruas oppgave er å føre riksveg 3 over Glomma. Det er ikke bare spennlengden som gjør den spesiell. Det er den første nettverksbru i landet med en bue av tre og brudekke i lettbetong. Alle tidligere bruer med buer i tre har tradisjonelle, vertikale stag og brudekke i tre.
- For å holde stagene i et nettverk stramme kreves det større vekt i brudekke enn på en bru med vertikale stag. Derfor valgte vi lettbetong i stedet for tre, sier Johannes Veie i Region øst som er prosjekteringsleder for brua.
- Kunne dere ikke øke dimensjonene i tredekket for å få vekten opp?
- Brua er bygd for en 200 års-flom. Hvis vi hadde økt dimensjonene, måtte vi hevet tilstøtende veger for å få tilstrekkelig klaring under brua.
- Hvorfor har dere brukt lettbetong hvis hensikten er å få vekten opp?
- Det er dyrere å bygge med lettbetong enn med vanlig betong, men dimensjonene på buene blir
Gå til mediet- For å holde stagene i et nettverk stramme kreves det større vekt i brudekke enn på en bru med vertikale stag. Derfor valgte vi lettbetong i stedet for tre, sier Johannes Veie i Region øst som er prosjekteringsleder for brua.
- Kunne dere ikke øke dimensjonene i tredekket for å få vekten opp?
- Brua er bygd for en 200 års-flom. Hvis vi hadde økt dimensjonene, måtte vi hevet tilstøtende veger for å få tilstrekkelig klaring under brua.
- Hvorfor har dere brukt lettbetong hvis hensikten er å få vekten opp?
- Det er dyrere å bygge med lettbetong enn med vanlig betong, men dimensjonene på buene blir