Handikapnytt
29.04.2021
Politikerne gir gass for å gjøre bilparken utslippsfri. Men får funksjonshemmede være med på turen?
Også rullestolbrukere må få muligheten til å være med på det grønne skiftet, krever stortingsrepresentant Eirik Faret Sakariassen (SV).
Han møter Handikapnytt i en flunkende ny elbil rett utenfor innkjøringen til den berømte stortingsgarasjen i Prestegata i Oslo sentrum. Bilen er utlånt av en rådgiver for anledningen.
Og anledningen er at Sakariassen tar opp funksjonshemmedes mulighet - eller manglende mulighet - til å kjøre utslippsfritt dersom de trenger ombygde biler fra Nav.
«Grønn diskriminering»
Eirik Faret Sakariassen er vararepresentant på Stortinget for SV fra Rogaland og påpeker det han mener er «grønn diskriminering» av miljøbevisste funksjonshemmede.
«Dagens regelverk for stønad til bilinnkjøp gjennom Nav oppleves diskriminerende for funksjonshemmede som ønsker å kjøpe nullutslippsbil», hevder han i et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
SV-representanten vil vite hva statsråden vil gjøre «for å legge til rette i Nav for at også personer med funksjonsnedsettelser og bistandsbehov til bilinnkjøp kan velge miljøvennlige transportalternativer». - Det er et politisk mål at alle skal være med på det grønne skiftet. Også Nav, sier han.
- Kan eller skal? Blant rullestolbrukere er jo behov og ønsker like forskjellige som blant bilister flest. Noen vil si at nullutslippsbiler ikke fyller deres behov. Skal de tvinges til å kjøre elektrisk?
- I utgangspunktet mener vi at funksjonshemmede med behov for bil fra Nav skal ha muligheten til å velge selv om de vil kjøre utslippsfritt, svarer Sakariassen.
Samtidig minner han om målsetningen om at det bare skal selges nye utslippsfrie biler i Norge fra 2025, og at bilene som det offentlige kjøper inn, skal ha null i utslipp allerede fra neste år.
Han mener at etterspørselen i markedet vil drive fram nye løsninger som gjør at slike biler vil passe for stadig flere.
Universelt utformet lading
Men skal det fungere, må også ladeinfrastrukturen være tilgjengelig.
- Vi må bygge ut lademuligheter i hele landet. At dette skal være universelt utformet, må være like selvfølgelig som i
Gå til medietHan møter Handikapnytt i en flunkende ny elbil rett utenfor innkjøringen til den berømte stortingsgarasjen i Prestegata i Oslo sentrum. Bilen er utlånt av en rådgiver for anledningen.
Og anledningen er at Sakariassen tar opp funksjonshemmedes mulighet - eller manglende mulighet - til å kjøre utslippsfritt dersom de trenger ombygde biler fra Nav.
«Grønn diskriminering»
Eirik Faret Sakariassen er vararepresentant på Stortinget for SV fra Rogaland og påpeker det han mener er «grønn diskriminering» av miljøbevisste funksjonshemmede.
«Dagens regelverk for stønad til bilinnkjøp gjennom Nav oppleves diskriminerende for funksjonshemmede som ønsker å kjøpe nullutslippsbil», hevder han i et skriftlig spørsmål til arbeids- og sosialminister Torbjørn Røe Isaksen (H).
SV-representanten vil vite hva statsråden vil gjøre «for å legge til rette i Nav for at også personer med funksjonsnedsettelser og bistandsbehov til bilinnkjøp kan velge miljøvennlige transportalternativer». - Det er et politisk mål at alle skal være med på det grønne skiftet. Også Nav, sier han.
- Kan eller skal? Blant rullestolbrukere er jo behov og ønsker like forskjellige som blant bilister flest. Noen vil si at nullutslippsbiler ikke fyller deres behov. Skal de tvinges til å kjøre elektrisk?
- I utgangspunktet mener vi at funksjonshemmede med behov for bil fra Nav skal ha muligheten til å velge selv om de vil kjøre utslippsfritt, svarer Sakariassen.
Samtidig minner han om målsetningen om at det bare skal selges nye utslippsfrie biler i Norge fra 2025, og at bilene som det offentlige kjøper inn, skal ha null i utslipp allerede fra neste år.
Han mener at etterspørselen i markedet vil drive fram nye løsninger som gjør at slike biler vil passe for stadig flere.
Universelt utformet lading
Men skal det fungere, må også ladeinfrastrukturen være tilgjengelig.
- Vi må bygge ut lademuligheter i hele landet. At dette skal være universelt utformet, må være like selvfølgelig som i