Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Impala 31 ble opprinnelig lansert på begynnelsen av 90-tallet, bygget av Tåsinge Glasfiber. Før Tuco tok over rettighetene og foretok en modernisering ved å optimalisere kjøl og ror, samt øke fribordhøyden med 7 cm. Det har blitt en lekker båt, med fine linjer, i motsetning til en del av konkurrentene som ser ut som avkappede 35-fotere. Modellen er mer konservativ enn sine franske søsken, men er frekk nok til å friste.
Vår testbåt hadde en blågrå skrogfarge, som var ny for meg. Verftet påstår at fargen falmer mindre, og at salt og skitt ikke synes så godt. Etter min mening er fargen smakfull og skaper særpreg.
Kvikk og morsom
Seilegenskapene er høyt prioritert. Skroget er lettdrevet, riggen effektiv og arbeidsforholdene gode i cockpiten. Denne båten er det morsomt å seile! Vi prøvde båten i 10-12 m/s i Danmark. Den er utstyrt med en moderne 8/9 dels rigg. Et stor storseil og en 105 prosent genoa. Stor nok, mener verftet, fordi skroget er så lettdrevet.
Impala 31
Lengde 9,3 m
Vannlinje 7,5 m
Bredde 3,0 m
Vekt 3,3 tonn
Ballast 1,3 tonn
Seilareal 50 kvm
Motor 9 hk
Pris 660 000
Riggkonstruksjonen gjør det enkelt å trimme ut kraften av storseilet. Gutta fra verftet fortalte at de aldri hadde revet storseilet på båten i regatta. Vi dro ut med fulle seil, men dro sikkelig i akterstaget og flate