Et mer moderne design, mer komfort og ikke minst forbedrete seilegenskaper er de vesentlige forandringene i Bavaria 42 Cruiser, som var den første av en ny generasjon turbåter fra det tyske verftet. I disse dager er den nye serien komplett.
Bavaria-båtene blir bygd etter samlebåndsmetoden, og dét kommer kundene til gode i form av billigere båter. Derfor var det befriende å prøveseile Bavaria 42 Cruiser, som viser at verftet ikke kun er fokusert på å optimalisere samlebåndet, men også produktet. Den nye Bavaria-båten er blitt mer lettseilt, den akselererer bedre og ikke minst har den fått bedre rorbalanse. Kritikken vi har hørt fra Bavaria-eiere, er at de tidligere modellene har en uvane med å broache i mye vind på bidevind. Denne meget vanlige uvanen merket vi ingenting til i Bavaria 42 Cruiser. Tvert i mot var 42-foteren meget nøytral på roret, og jeg måtte faktisk av og til gi roret litt ekstra trykk med storseilet. Det hører med til historien at den båten vi prøveseilte, var utstyrt med en Seldén rullemast med et standard storseil med negativ kappe. Dette betyr at hele seilsenteret er flyttet litt fremover, og for å få en god balanse må storseilet skjøtes en tanke hardere enn normalt.
En rullemast gir maksimal komfort når seilet skal settes eller berges, men det er en løsning som ofte får negativ omtale. Vår prøveseiling viste derimot at dét er det ingen grunn til.
Det er ingen tvil om at et tradisjonelt storseil ville gitt oss et par ekstra tideler på GPSen, men farten var ikke bare akseptabel, den var overraskende god. Allikevel vil vi anbefale å investere i et rullestorseil med vertikale spiler og litt kappe i akterliket som vil gi båten