Han mener næringslivet må begynne å ta det inn over seg. Selv om de tjener penger i dag, lurer det farer når man ikke tenker langt nok frem, ifølge Nordhus.
Glemt er de som forsvant
Kodak-moment betyr ikke bare «et unikt fotoøyeblikk», slik fotogiganten lanserte begrepet i reklamen for seg selv.
Nordhus forklarer hvordan Kodak ikke tok utviklingen av det digitale fotografiet på alvor og dermed gikk konkurs mer eller mindre over natten da endringene slo inn i markedet for fullt.
- Nå er det overgangen fra lineær til sirkulær økonomi som blir bedriftenes fall dersom de ikke omstiller seg.
Nordhus mener vi lett glemmer alle de som forsvant. Som da vi sluttet å kjøpe CD-er i butikk og begynte å strømme musikken. Han kaller det lineær risiko:
- Så fort noen tilbyr noe bedre som er bærekraftig, kan kundene dine fort komme til å forsvinne.
Skaper markedsplass for gjenbruksmaterialer
Circular Norway jobber med byer, bedrifter og næringspolitikk, for å akselerere omstillingen fra lineær til sirkulærøkonomi. Og de jobber opp mot byggebransjen.
I et samarbeid med den nederlandske mykvare-produsenten Madaster utvikler og tilpasser de nå en digital materialbank for den norske bygg- og eiendomsbransjen. Madaster har allerede laget en slik bank for Nederland, og nå skal løsningen tilpasses oss.
Material passport er en viktig brikke, forklarer Nordhus. Med et slikt pass reduserer man avfall og unngår at materaler blir borte i på veien gjennom verdikjeden. Ambisjon er at alle bygg skal ha en oversikt over hva de består av helt fra de bygges. Materialbanken kan også kobles til applikasjoner som for eksempel markedsplasser for kjøp og salg av materialer.
- Arkitektene trenger denne oversikten. De må vite hvilke bygg som skal rives, hvilke materialer som blir tilgjengelige, hvor de kan he