Posthornet
29.03.2023
Posten Norge vil samle alle sjåførene i selskapet Posten Bring Bildrift. Sjåførene er bekymret for dårligere betingelser og minner om at det er sjåførmangel.
Posten Bring Bildrift AS er et av de store effektiviserings og innsparingstiltakene fra Posten Norge-konsernet, som her og nå rulles ut, litt i det stille. Det vil si; i praksis dreier dette seg om at det smått omstridte BTL (Bring Transportløsninger) gjenoppstår under nytt navn. Med navneskiftet håper konsernledelsen å riste av seg et noe frynsete BTL-rykte. For «evig eies kun et dårlig rykte», heter det, som direktør Gunnar Røed i PBB så treffende sa da han møtte tillitsvalgte i fjor høst.
Målet er å samle alle konsernets yrkessjåfører i det nye selskapet.
Sentrale prinsipper for fall
Men helt stille er det ikke rundt prosessen, og mye tyder på at støynivået vil øke. For samtidig som forhandlingene nå pågår mellom arbeidsgiver og Fagforbundet Post og finans, blir nye sjåførstillinger ikke lyst ut med ansettelse i Posten Norge - men i Posten Bring Bildrift.
Stadig flere ruter settes ut på anbud, og mange overtas av PBB, eller går allerede i dag til eksterne. Dermed blir behovet for yrkessjåfører i Posten Norge stadig mindre, og sjåførene presses til å ta et valg; enten ta andre arbeidsoppgaver i Posten-konsernet, gå over til PBB, eller si opp og se etter jobb i et annet firma.
Kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår, på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i BTL og andre Bringselskap. Per i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin
Les opprinnelig artikkelMålet er å samle alle konsernets yrkessjåfører i det nye selskapet.
Sentrale prinsipper for fall
Men helt stille er det ikke rundt prosessen, og mye tyder på at støynivået vil øke. For samtidig som forhandlingene nå pågår mellom arbeidsgiver og Fagforbundet Post og finans, blir nye sjåførstillinger ikke lyst ut med ansettelse i Posten Norge - men i Posten Bring Bildrift.
Stadig flere ruter settes ut på anbud, og mange overtas av PBB, eller går allerede i dag til eksterne. Dermed blir behovet for yrkessjåfører i Posten Norge stadig mindre, og sjåførene presses til å ta et valg; enten ta andre arbeidsoppgaver i Posten-konsernet, gå over til PBB, eller si opp og se etter jobb i et annet firma.
Kjernen i Postens omorganisering er å kutte kostnader ved å få sjåførene over på dårligere lønns- og arbeidstidsvilkår, på linje med vilkårene konsernet er kritisert for å tilby sjåførene i BTL og andre Bringselskap. Per i dag har sjåførene i de røde Posten-bilene andre lønns- og arbeidsvilkår i sin