Parat
21.06.2016
Mange av oss skal på pakketur i sommer. De fleste vil få en utmerket ferie, men noen vil få noe annet enn forventet, og som kan være et produkt i strid med den avtalen som ble inngått. Hotellrommet kan være skittent og med kakerlakker, fly kan være forsinket eller kansellert - og maten kan være uspiselig eller forgiftet.
Får du ikke den reisen eller oppholdet du har avtalt, oppstår det et spørsmål om hvordan slike kontraktsbrudd skal håndteres på best mulig måte.
Skriftlig avtale En pakketur kan være en charterreise, der det meste er inkludert av transport, overnatting og mat, eller det kan være en bestilling hos et reisebyrå eller et nettreisebyrå om minst to produkter, som typisk vil være transport og overnatting. Det blir gjort en skriftlig avtale på forhånd om hvilke produkter som er med i avtalen, og hvor mye du som kunde skal betale for det som blir levert.
Det følger av sikker norsk rett at avtaler skal oppfylles. Et reisebyrå eller en reisearrangør som kontraktsmotpart står derfor ansvarlig for at innholdet i avtalen blir oppfylt, selv om de må stole på underleverandører, som flyselskap eller hotellkjeder. Ved kontraktsbrudd kan du som kunde kreve prisavslag og erstatning. I noen tilfeller kan du også kreve omlevering.
- Typisk kan dette være å få et annet hotellrom uten tillegg i prisen.
Det er viktig å være oppmerksom på at det avgjørende ikke uten videre er hvilke forventning du som kunde har, men du må vurdere det som er levert, opp mot det som etter avtalen skulle ha vært levert. - Det
Gå til medietSkriftlig avtale En pakketur kan være en charterreise, der det meste er inkludert av transport, overnatting og mat, eller det kan være en bestilling hos et reisebyrå eller et nettreisebyrå om minst to produkter, som typisk vil være transport og overnatting. Det blir gjort en skriftlig avtale på forhånd om hvilke produkter som er med i avtalen, og hvor mye du som kunde skal betale for det som blir levert.
Det følger av sikker norsk rett at avtaler skal oppfylles. Et reisebyrå eller en reisearrangør som kontraktsmotpart står derfor ansvarlig for at innholdet i avtalen blir oppfylt, selv om de må stole på underleverandører, som flyselskap eller hotellkjeder. Ved kontraktsbrudd kan du som kunde kreve prisavslag og erstatning. I noen tilfeller kan du også kreve omlevering.
- Typisk kan dette være å få et annet hotellrom uten tillegg i prisen.
Det er viktig å være oppmerksom på at det avgjørende ikke uten videre er hvilke forventning du som kunde har, men du må vurdere det som er levert, opp mot det som etter avtalen skulle ha vært levert. - Det