Magma
23.08.2016
Styrearbeid er en spennende, men også ansvarsfull og krevende oppgave. Vi får stadig spørsmål om hva som er «godt styrearbeid». Hvordan skal et styre arbeide for å løse oppgavene sine på en robust måte? Hva er fallgruver og utfordringer for et styre, og ser vi noen fellestrekk for hva norske styrer strever med? Og ja - det gjør vi.
I aksjelovene slås det fast at forvaltningen av selskapet hører inn under styret. Daglig leders rolle er definert slik at han eller hun står for den daglige ledelsen av selskapets virksomhet og skal følge de retningslinjer og pålegg som styret har gitt. I praksis betyr dette at styret har forvaltningsoppgaven og delegerer den daglige ledelsen til daglig leder. Et godt styre kjennetegnes ved at det • har den reelle styringen, • ivaretar foretakets interesser og formål, • tar beslutninger, og • fører kontroll.
Vi jobber mot en rekke styrer både som rådgivere og fasilitatorer. Gjennom de siste årene har vi støttet styrer med en rekke egenevalueringer av sitt arbeid, og vi ser noen gjengangere i hva som oppleves som vanskelig. I denne artikkelen har vi oppsummert noen av observasjonene. Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at funnene er basert på våre erfaringer og observasjoner, ikke empiriske studier.
UAVKLART ROLLEFORDELING OG UTFORDRINGER I SAMSPILLET MELLOM STYRET OG LEDELSE Styrets hovedoppgave er å beskjeftige seg med de overordnede målene for virksomheten og føre tilsyn med at daglig leder og administrasjonen setter strategien ut i livet. Det er daglig leder, og ikke styret, som er ansvarlig for å iverksette tiltak fra dag til dag. Arbeidsdelingen mellom daglig leder og styret står sentralt i alt styrearbeid. At relasjonen fungerer, er avgjørende for selskapets muligheter for å nå sine mål. Styret og daglig leder må være enige om hva som er suksessfaktorene for virksomheten, og arbeide sammen om de riktige sakene.
Vi opplever at dette samspillet ikke alltid fungerer tilfredsstillende, men nesten slik at samhandlingen mellom styret og daglig leder har gått fra «duett» til «duell». Vi ser tegn til at det er gnisninger mellom styre og ledelse, der styret synes administrasjonen kommer sent med viktige saker, og at en rekke saker i realiteten er a
Gå til medietVi jobber mot en rekke styrer både som rådgivere og fasilitatorer. Gjennom de siste årene har vi støttet styrer med en rekke egenevalueringer av sitt arbeid, og vi ser noen gjengangere i hva som oppleves som vanskelig. I denne artikkelen har vi oppsummert noen av observasjonene. Vi gjør for ordens skyld oppmerksom på at funnene er basert på våre erfaringer og observasjoner, ikke empiriske studier.
UAVKLART ROLLEFORDELING OG UTFORDRINGER I SAMSPILLET MELLOM STYRET OG LEDELSE Styrets hovedoppgave er å beskjeftige seg med de overordnede målene for virksomheten og føre tilsyn med at daglig leder og administrasjonen setter strategien ut i livet. Det er daglig leder, og ikke styret, som er ansvarlig for å iverksette tiltak fra dag til dag. Arbeidsdelingen mellom daglig leder og styret står sentralt i alt styrearbeid. At relasjonen fungerer, er avgjørende for selskapets muligheter for å nå sine mål. Styret og daglig leder må være enige om hva som er suksessfaktorene for virksomheten, og arbeide sammen om de riktige sakene.
Vi opplever at dette samspillet ikke alltid fungerer tilfredsstillende, men nesten slik at samhandlingen mellom styret og daglig leder har gått fra «duett» til «duell». Vi ser tegn til at det er gnisninger mellom styre og ledelse, der styret synes administrasjonen kommer sent med viktige saker, og at en rekke saker i realiteten er a