Dagligvarehandelen
21.10.2025
Q-Meieriene fyller 25 år. Omsetningen har gått fra null til 2,5 milliarder, men de kaller seg fortsatt «det lille utfordrermeieriet». - Å utfordre ligger i vårt DNA, sier Q-sjef Kristine Aasheim.
Q-Meieriene har greid å bygge mange sterke merkevarer som Q-melk, Skyr, Drømmelett og nyvinningen Proteinmelk. - Vi har bygget merkevarer basert på ønsket om å være relevant annerledes og at det alltid finnes bedre måter å gjøre ting på. Og vi har klart det på tross av, ikke på grunn av. Det var en stor motbakke etter at Stortinget bestemte å avvikle meierimonopolet, forteller Q-sjef Kristine Aasheim.
Q-Meieriene tapte mye penger de syv første årene, de gikk fra 0 til minus 500 millioner kroner. Først året etter det såkalte Melkeforliket i 2007, gikk de i pluss for første gang.
- Vi tror at alle blir bedre med konkurranse, også konkurrentene. Bøndene får det bedre, og vi får mer norsk innovasjon på norsk
Gå til medietQ-Meieriene tapte mye penger de syv første årene, de gikk fra 0 til minus 500 millioner kroner. Først året etter det såkalte Melkeforliket i 2007, gikk de i pluss for første gang.
- Vi tror at alle blir bedre med konkurranse, også konkurrentene. Bøndene får det bedre, og vi får mer norsk innovasjon på norsk


































































































