Handikapnytt
03.09.2020
Mjøsa har fått en ny båtrute, men rullestolbrukere får ikke være med. Diskriminering for offentlige midler, mener Hanna Fu Man Koppang i NHFU Innlandet.
I 2018 la de ned rutetrafikken, blant annet fordi de ikke klarte å oppfylle kravet om universell utforming. Men denne sommeren var Mjøscharter i rute igjen på Norges største innsjø.
På hjemmesiden gis det klar beskjed: «Verken brygger eller båt er forberedt på/kan håndtere rullestol».
Til gjengjeld har båten plass til opptil fire sykler.
- Det er skuffende, særlig siden en av grunnene til at de måtte avvikle driften for et par år siden, er at de ikke tilfredsstilte kravene til universell utforming og tilgang for rullestolbrukere, sier Hanna Fu Man Koppang, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) i Innlandet.
- Kjøper ikke annen båt
Mjøscharter går i rute mellom Gjøvik, Brumunddal og Hamar - men også innom Kapp på Toten, Helgøya og Atlungstad Brenneri i Stange. Båten tar tolv passasjerer.
D
Gå til medietPå hjemmesiden gis det klar beskjed: «Verken brygger eller båt er forberedt på/kan håndtere rullestol».
Til gjengjeld har båten plass til opptil fire sykler.
- Det er skuffende, særlig siden en av grunnene til at de måtte avvikle driften for et par år siden, er at de ikke tilfredsstilte kravene til universell utforming og tilgang for rullestolbrukere, sier Hanna Fu Man Koppang, leder for Norges Handikapforbunds Ungdom (NHFU) i Innlandet.
- Kjøper ikke annen båt
Mjøscharter går i rute mellom Gjøvik, Brumunddal og Hamar - men også innom Kapp på Toten, Helgøya og Atlungstad Brenneri i Stange. Båten tar tolv passasjerer.
D