Magma
17.02.2021
Vi står midt i et digitalt skifte, og i Norges omstillingsbilde er ingen faktor mer kritisk enn IT-kompetanse.
Teknologisk og samfunnsmessig utvikling gjør at kompetanse må utvikles og fornyes for å tilpasse næringslivet. De fleste i 2021 er innforstått med at den digitale utviklingen ikke stopper her. For at studentene skal komme forberedt ut i arbeidsmarkedet med den kunnskapen som er nødvendig, er dette nødt til å bli bedre implementert i utdanningene - særlig i våre fagområder. I høst vedtok Econa at programmeringsfag må inngå i alle studieplaner for økonomisk-administrative utdanninger. De digitale verktøyene som blir brukt, må samsvare med næringslivets behov for digital kompetanse. Når grunnskolen har mer koding enn høyere utdanning, kan en lure på hvem som er mest klar for arbeidslivet.Tidligere kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen påpeker dette1:
Dette bare understreker viktigheten og viser at ansvarlig statsråd er klar over utfordringen. Samtidig kan det virke som det er langt mellom liv og lære for dagens studenter. Manglende kunnskap og ferdigheter for å kunne henge med og bidra i den digitale utviklingen er en svakhet for studentene og en mangel for arbeidslivet i dag og i fremtiden.
Det er i dag et begrenset antall masterprogrammer innenfor IT og digitalisering som man kan gå videre på med en bachelor i økonomisk- administrative fag. Med et skjerpet fokus på bachelornivå vil flere studenter kunne kvalifisere for slike grader i fremtiden. Samtidig er det viktig med tverrfaglige tilbud på masternivå for å få den effekten Røe Isaksen beskriver. Vi trenger både teknologer med spisskompetanse og økonomer med forretningsforståelse. Bare på denne måten kan vi utdanne kandidater som kan bruke og utnytte mulighetene i systemene, ikke bare utvikle og bygge dem.
1.
Gå til medietDette bare understreker viktigheten og viser at ansvarlig statsråd er klar over utfordringen. Samtidig kan det virke som det er langt mellom liv og lære for dagens studenter. Manglende kunnskap og ferdigheter for å kunne henge med og bidra i den digitale utviklingen er en svakhet for studentene og en mangel for arbeidslivet i dag og i fremtiden.
Det er i dag et begrenset antall masterprogrammer innenfor IT og digitalisering som man kan gå videre på med en bachelor i økonomisk- administrative fag. Med et skjerpet fokus på bachelornivå vil flere studenter kunne kvalifisere for slike grader i fremtiden. Samtidig er det viktig med tverrfaglige tilbud på masternivå for å få den effekten Røe Isaksen beskriver. Vi trenger både teknologer med spisskompetanse og økonomer med forretningsforståelse. Bare på denne måten kan vi utdanne kandidater som kan bruke og utnytte mulighetene i systemene, ikke bare utvikle og bygge dem.
1.