Bedre Skole
10.03.2017
Skolen bør fornye sitt verdi- og kunnskapssyn på området bærekraftig utvikling. Det bør resultere i at fag og kompetansemål reduseres drastisk.
Før skolestart, den 8. august, markeres datoen for Earth Overshoot Day (Global Footprint Network 2016). På denne dagen overskrider vårt økologiske fotavtrykk klodens biokapasitet, det vil si naturens evne til å produsere råstoffer og nedbryte forurensning og skadestoffer som for eksempel karbondioksid. Resten av året tærer vi på ikke-fornybare ressurser med et forbruk som ikke er bærekraftig.
Fornyelse av kunnskapsløftet
Det er derfor gledelig at regjeringen i stortingsmelding 28 Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet (Meld. St. 28 (2015-2016) varsler økt oppmerksomhet om det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
Stortingsmeldingen, som ble komitébehandlet i høst, er en oppfølging av Ludvigsen-utvalgets rapporter om fremtidens skole (NOU 2014: 7. NOU 2015: 8).
Utvalgets anbefalinger om dybdelæring konsentrert rundt færre kompetansemål bygger på antakelsen om at de neste 20-30 årene bare er en framskriving av gjeldende utviklingstrekk, som for eksempel «globalisering», «forbruksvekst», «nasjonal og global markedsøkonomi», «økt konkurransekraft», «teknologiske endringer».
Fremtidsscenarioets sentrale premiss er teknologioptimisme. Troen på at teknologi kan overvinne enhver ressursbegrensning innebærer samtidig en manglende tro på at verden kan begrense sin ressursjakt. I likhet med politikere er pedagoger helt fremmed for at kunnskap om menneskets evolverte biologi kan utnyttes politisk for å få kontroll over en egoistisk profittog lønnskamp som jorda ikke lenger tåler mer av.
I den generelle delen av læreplanen fra 1994 skrev daværende utdanningsminister Gudmund Hernes at betingelsen for å forene økonomisk vekst med natur- og miljøvern v
Gå til medietFornyelse av kunnskapsløftet
Det er derfor gledelig at regjeringen i stortingsmelding 28 Fag - Fordypning - Forståelse. En fornyelse av Kunnskapsløftet (Meld. St. 28 (2015-2016) varsler økt oppmerksomhet om det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling.
Stortingsmeldingen, som ble komitébehandlet i høst, er en oppfølging av Ludvigsen-utvalgets rapporter om fremtidens skole (NOU 2014: 7. NOU 2015: 8).
Utvalgets anbefalinger om dybdelæring konsentrert rundt færre kompetansemål bygger på antakelsen om at de neste 20-30 årene bare er en framskriving av gjeldende utviklingstrekk, som for eksempel «globalisering», «forbruksvekst», «nasjonal og global markedsøkonomi», «økt konkurransekraft», «teknologiske endringer».
Fremtidsscenarioets sentrale premiss er teknologioptimisme. Troen på at teknologi kan overvinne enhver ressursbegrensning innebærer samtidig en manglende tro på at verden kan begrense sin ressursjakt. I likhet med politikere er pedagoger helt fremmed for at kunnskap om menneskets evolverte biologi kan utnyttes politisk for å få kontroll over en egoistisk profittog lønnskamp som jorda ikke lenger tåler mer av.
I den generelle delen av læreplanen fra 1994 skrev daværende utdanningsminister Gudmund Hernes at betingelsen for å forene økonomisk vekst med natur- og miljøvern v