AddToAny

Usikkerhet blant meksikanske transportarbeidere

Trumps ønske om å reforhandle den nordamerikanske frihandelsavtalen skaper usikkerhet innen den meksikanske transportsektoren. Meningene er imidlertid delte med hensyn til hvor store ringvirkningene vil bli.
Varer for mer enn 500 milliarder dollar krysset grensen mellom USA og Mexico i fjor, og 70 prosent av disse ble transportert med lastebiler.
- Spesielt sjåførene i selskapene som dedikerer seg til å krysse varene over grensa må nå ta sine forbehold og se etter andre arbeidsoppdrag, mener Clemente Villalpando, tidligere lastebilsjåfør og sjef for det opinionsledende nettstedet, transporte.mx.
Trailersjåfør, Juan Gutierrez, frakter kun varer innad i Mexico, men mener at det vil påvirke alle om handelen med USA blir mindre.
- Jeg har for eksempel stadig leveringer til Walmart, og hvis en ny frihandelsavtale reduserer handelen, kan det bli mindre å gjøre for oss sjåfører, frykter han.
Sjåførkollega, Pedro Reyes, mener derimot at frihandelsavtalen ikke har noe å si for arbeidssituasjonen deres.
- Den gagner politikere og forretningsmenn, men for oss sjåfører gjorde den situasjon verre, sier Pedro som har over 40 års fartstid innen yrket. - Før frihandelsavtalen ble innført hadde vi mer jobb og fik bedre betalt, forteller han.

Konfliktfylt tema
Den nordamerikanske frihandelsavtalen, NAFTA, trådte i kraft 1. januar 1994, og en gjensidig fri lastebiltransport var inkludert i denne. Dette f
Les opprinnelig artikkel

Flere saker fra Transportarbeideren

Noe av det jeg aldri har klart å forstå er hvorfor borgerlige politikere og enkelte arbeidsgivere - ikke evner å handle rasjonelt, til tross for at det åpenbart er lønnsomt.
Transportarbeideren hadde i siste nummer en artikkel om den stolte tradisjonen med internasjonal solidaritet. Det ble i 1969 satt i gang en full losse-blokade av USA-druer.
Forbundsleder Lars Johnsen raser over at de som jobber på forbundets grossistoverenskomst ikke får et øre som følge av tariffoppgjøret.
Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark kan bli splittet og gå inn i to eksisterende avdelinger i Fellesforbundet i de to fylkene dersom Transportarbeiderforbundet slår seg sammen med Fellesforbundet.
Julius Pedersen gjør fremdeles den samme jobben med å hente søppel i Vestfold som før Retur AS gikk konkurs forrige uke, men nå heter arbeidsgiveren Norsk Gjenvinning.

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt