Transportarbeideren
26.08.2017
Trumps ønske om å reforhandle den nordamerikanske frihandelsavtalen skaper usikkerhet innen den meksikanske transportsektoren. Meningene er imidlertid delte med hensyn til hvor store ringvirkningene vil bli.
Varer for mer enn 500 milliarder dollar krysset grensen mellom USA og Mexico i fjor, og 70 prosent av disse ble transportert med lastebiler.
- Spesielt sjåførene i selskapene som dedikerer seg til å krysse varene over grensa må nå ta sine forbehold og se etter andre arbeidsoppdrag, mener Clemente Villalpando, tidligere lastebilsjåfør og sjef for det opinionsledende nettstedet, transporte.mx.
Trailersjåfør, Juan Gutierrez, frakter kun varer innad i Mexico, men mener at det vil påvirke alle om handelen med USA blir mindre.
- Jeg har for eksempel stadig leveringer til Walmart, og hvis en ny frihandelsavtale reduserer handelen, kan det bli mindre å gjøre for oss sjåfører, frykter han.
Sjåførkollega, Pedro Reyes, mener derimot at frihandelsavtalen ikke har noe å si for arbeidssituasjonen deres.
- Den gagner politikere og forretningsmenn, men for oss sjåfører gjorde den situasjon verre, sier Pedro som har over 40 års fartstid innen yrket. - Før frihandelsavtalen ble innført hadde vi mer jobb og fik bedre betalt, forteller han.
Konfliktfylt tema
Den nordamerikanske frihandelsavtalen, NAFTA, trådte i kraft 1. januar 1994, og en gjensidig fri lastebiltransport var inkludert i denne. Dette f
Les opprinnelig artikkel- Spesielt sjåførene i selskapene som dedikerer seg til å krysse varene over grensa må nå ta sine forbehold og se etter andre arbeidsoppdrag, mener Clemente Villalpando, tidligere lastebilsjåfør og sjef for det opinionsledende nettstedet, transporte.mx.
Trailersjåfør, Juan Gutierrez, frakter kun varer innad i Mexico, men mener at det vil påvirke alle om handelen med USA blir mindre.
- Jeg har for eksempel stadig leveringer til Walmart, og hvis en ny frihandelsavtale reduserer handelen, kan det bli mindre å gjøre for oss sjåfører, frykter han.
Sjåførkollega, Pedro Reyes, mener derimot at frihandelsavtalen ikke har noe å si for arbeidssituasjonen deres.
- Den gagner politikere og forretningsmenn, men for oss sjåfører gjorde den situasjon verre, sier Pedro som har over 40 års fartstid innen yrket. - Før frihandelsavtalen ble innført hadde vi mer jobb og fik bedre betalt, forteller han.
Konfliktfylt tema
Den nordamerikanske frihandelsavtalen, NAFTA, trådte i kraft 1. januar 1994, og en gjensidig fri lastebiltransport var inkludert i denne. Dette f