Khrono
17.08.2021
Utkastet for digital omstilling fra Kunnskapsdepartementet adresserer i liten grad hvordan fremtidens akademia, arbeids-, og samfunnsliv vil se ut.
DIGITALISERING| Arbeidslivet og yrkene gjennomgår en gjennomgripende digital transformasjon hvor arbeids- og forretningsmetoder, tjenester og produkter endrer seg drastisk. Helsepersonell, jurister, saksbehandlere på mange ulike felt og mange andre yrkesutøvere kommer i økende grad til å basere sine beslutninger på kunnskap produsert av digitale verktøy og metoder. Dette gir nye og foreløpig uante muligheter, samtidig som det har sine begrensninger og utfordringer.
Les merDet er vesentlig at utdanningene tilpasser seg den nye hverdagen slik at kandidatene som utdannes er i stand til å forstå teknologien og metodene som ligger bak verktøyene de kommer til å forholde seg til, og er i stand til å bedømme feilmarginer i beslutninger og risikoer for forskjellsbehandling. Dette gir store utfordringer til utdanningsinstitusjonene. Vi kan ikke forespeile i dag hvordan arbeids- og samfunnslivet kommer til å være om 10, 20, 30 år, men vi kan være sikre på at digital forståelse, kunnskap og kompetanse vil være grunnleggende.
Det er derfor av stor betydning for vår sektor at Kunnskapsdepartementet arbeider med en ny strategi for digital omstilling i universitets- og høyskol