Organiserte kriminelle og familie største ID-tyveritrussel
Organiserte kriminelle og familie største ID-tyveritrussel
JØRN-ARNE TOMASGARD
- I ID-tyverisaker ser vi oftest at det er ekstremt kompetente organiserte kriminelle som har manipulert offeret til å oppgi personlig informasjon, eller nær familie som enkelt har skaffet seg tilgang til personlig informasjon og passord. Vi opplever at nordmenn har et løst forhold til hvem de oppgir PIN-koder til. Det er viktig å huske at denne koden er personlig og ikke skal oppgis til andre. Kortholder kan selv bli ansvarlig for misbruk av kortet hvis PIN-kode har blitt delt med andre, skriver Ingrid Grav i en e-post til Finansfokus.
NETTHANDEL
Ifølge en artikkel publisert på Finansnorge.no oppgir 3,6 prosent, eller rundt 100.000 nordmenn, at de har fått misbrukt identiteten sin de siste to årene. Dette ifølge en undersøkelse i regi av Skatteetaten og NorSIS (Norsk senter for informasjonssikring). Svindelantallet er omtrent det samme som ved forrige måling, til tross for økt netthandel i fjor. NorSIS mener grunnen til at ID-tyveritallene ikke er større, er bruk av BankID.
Nordmenn har et løst forhold til hvem de oppgir PIN-koder til
Ingrid Grav
Undersøkelsen viser at de fleste tilfellene av ID-tyveri skjer i sammenheng med netthandel, ved at noen har kjøpt varer eller tjenester i andres navn.
- EU har innført krav om sterk kundeautentisering for å stoppe det økende kortmisbruket som kommer fra netthandel. Alle banker og brukersteder innenfor EU er pålagt å følge disse kravene. Krav om to-faktor godkjenning gjør det noe vanskeligere å gjennomføre kjøp på nettet, men er nødvendig for å stoppe misbruk, mener Grav.
P HISIHING ØKER
Grav trekker frem fenomenet «phishing» som voksende etter at kundeautoriseringen er økt.
- Generelt sett forventer vi mindre kortmisbruk etter innføringen av sterk kundeautorisering ved betaling på internett. M