AddToAny

Ubegrenset rekkevidde med elmotor

Ubegrenset rekkevidde med elmotor
Som en elbil i nedoverbakke skal langturseilerne i S/Y Alvejakten regenerere strøm. Båten skal lade batteriene av vindkraften på havet når vinden er god. Det krever en egnet propell. EL: Alvjakten får en 25 kW elmotor fra Bellmatine.
Den skal gå på 96 volts spenning.

SEILmagasinet

- Som de fleste andre seilere er vi opptatt av lengst mulig rekkevidde når vi må gå for motor. Det er vanlig å tenke at for dieseldrevne båter begrenses rekkevidden av antall liter diesel ombord. For el-motor er det størrelsen på batteriene som setter begrensningene. Begge vurderingene handler om hvor mye energi som er tilgjengelig. Det er imidlertid mye å hente på andre fronter også. Ikke minst må vi se på det som skjer under vannlinja. Skrogets lengde, utforming og overflatebehandling betyr mye for energiforbruket. Propellens utforming det samme. Dessuten har propellen også en viktig oppgave i å hente energi tilbake til batteriene fra vannet når vi seiler (regenerering), forteller paret fra Vestfold.

Mye skal stemme

Prosjekt er basert på å bygge om en vanlig 20 år gammel havseiler som ikke er laget spesielt for elektrisk framdrift. Den er tung og seiler godt for sin årgang. Men den kan ikke sammenlignes med moderne og lettere regattaseilbåter.

- Skrogets utforming kan vi ikke gjøre noe med annet enn å være fornøyd med valget vi tok når vi kjøpte henne. Overflatebehandlingen under vannlinja kan vi derimot gjøre mye med. Samme kan vi si om propellen. Høyden fra akslingen til skroget og avstand til roret setter begrensninger til størrelsen på propellen. Men det er også stor forskjell på propelltyper. Det vi i utgangspunktet vet er at den originale propellen til b

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

Silje Brathagen With vil at flere jenter seiler, og vil løfte dameseilingen i Norge.
SEILmagasinet 30.05.2020
Fra 1. juni kan det seiles regatta for tomannsjoller og doublehanded kjølbåt.
SEILmagasinet 29.05.2020
Norges voksende flåte av 8 metere kjører eget opplegg på Lysakerfjorden.
SEILmagasinet 28.05.2020
Elan 37 er en usedvanlig velbalansert og harmonisk seilbåt som har atskillig seilglede å by sitt mannskap. Rask er den også, det har sommerens regattaer vist.
SEILmagasinet 28.05.2020
Fredrikstad seilforening gjør tilpasninger og fått ny sponsor.
SEILmagasinet 27.05.2020

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt