AddToAny

Ubegrenset rekkevidde med elmotor

Ubegrenset rekkevidde med elmotor
Som en elbil i nedoverbakke skal langturseilerne i S/Y Alvejakten regenerere strøm. Båten skal lade batteriene av vindkraften på havet når vinden er god. Det krever en egnet propell. EL: Alvjakten får en 25 kW elmotor fra Bellmatine.
Den skal gå på 96 volts spenning.

SEILmagasinet

- Som de fleste andre seilere er vi opptatt av lengst mulig rekkevidde når vi må gå for motor. Det er vanlig å tenke at for dieseldrevne båter begrenses rekkevidden av antall liter diesel ombord. For el-motor er det størrelsen på batteriene som setter begrensningene. Begge vurderingene handler om hvor mye energi som er tilgjengelig. Det er imidlertid mye å hente på andre fronter også. Ikke minst må vi se på det som skjer under vannlinja. Skrogets lengde, utforming og overflatebehandling betyr mye for energiforbruket. Propellens utforming det samme. Dessuten har propellen også en viktig oppgave i å hente energi tilbake til batteriene fra vannet når vi seiler (regenerering), forteller paret fra Vestfold.

Mye skal stemme

Prosjekt er basert på å bygge om en vanlig 20 år gammel havseiler som ikke er laget spesielt for elektrisk framdrift. Den er tung og seiler godt for sin årgang. Men den kan ikke sammenlignes med moderne og lettere regattaseilbåter.

- Skrogets utforming kan vi ikke gjøre noe med annet enn å være fornøyd med valget vi tok når vi kjøpte henne. Overflatebehandlingen under vannlinja kan vi derimot gjøre mye med. Samme kan vi si om propellen. Høyden fra akslingen til skroget og avstand til roret setter begrensninger til størrelsen på propellen. Men det er også stor forskjell på propelltyper. Det vi i utgangspunktet vet er at den originale propellen til b

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

Eivind Melleby og Joshua Revkin er i favorittsjiktet når VM for Starbåter starter fra Porto Cervo idag-
article_web SEILmagasinet 17.06.2019
80 år gamle Ola M Johannessen fra Bergen tok bronse i Finnjollemesterskap
article_web SEILmagasinet 16.06.2019
Det er klart for premieutdeling i Tønsberg, og her er vinnerne.
article_web SEILmagasinet 15.06.2019
Årets Færderbåt startet en time og 40 minutter før de presumptivt raskeste. Det avgjorde utfallet.
article_web SEILmagasinet 15.06.2019
Mer enn nitti prosent av deltakerne fullfører trolig årets Færderseilas. -Det er vi godt fornøyd med, sier generalsekretær Anders Kristensen
article_web SEILmagasinet 15.06.2019

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batliv bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten golferenno gravplassen gullur handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalen journalisten juristkontakt kampanje khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt musikkultur natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse psykologiskno religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sno-ski sykepleien synkron tannhelsesekreteren teknisk-ukeblad Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt