SEILmagasinet
- Som de fleste andre seilere er vi opptatt av lengst mulig rekkevidde når vi må gå for motor. Det er vanlig å tenke at for dieseldrevne båter begrenses rekkevidden av antall liter diesel ombord. For el-motor er det størrelsen på batteriene som setter begrensningene. Begge vurderingene handler om hvor mye energi som er tilgjengelig. Det er imidlertid mye å hente på andre fronter også. Ikke minst må vi se på det som skjer under vannlinja. Skrogets lengde, utforming og overflatebehandling betyr mye for energiforbruket. Propellens utforming det samme. Dessuten har propellen også en viktig oppgave i å hente energi tilbake til batteriene fra vannet når vi seiler (regenerering), forteller paret fra Vestfold.
Mye skal stemme
Prosjekt er basert på å bygge om en vanlig 20 år gammel havseiler som ikke er laget spesielt for elektrisk framdrift. Den er tung og seiler godt for sin årgang. Men den kan ikke sammenlignes med moderne og lettere regattaseilbåter.
- Skrogets utforming kan vi ikke gjøre noe med annet enn å være fornøyd med valget vi tok når vi kjøpte henne. Overflatebehandlingen under vannlinja kan vi derimot gjøre mye med. Samme kan vi si om propellen. Høyden fra akslingen til skroget og avstand til roret setter begrensninger til størrelsen på propellen. Men det er også stor forskjell på propelltyper. Det vi i utgangspunktet vet er at den originale propellen til b