Arkitektnytt
23.11.2016
Arkitektfaget og kommunikasjonsfaget kan gå hånd i hånd, til beste for organisasjonen. Det mener de ferske NAL-sjefene Camilla Moneta og Vibeke Wessel Finstad.
Finstad og Moneta er henholdsvis kommunikasjonssjef og fagsjef i NAL, og relativt nyansatte. De kom inn i en organisasjon som er på trappene til en ny strategiprosess, initiert av NALs styre. De er nye tilskudd i en ledergruppe som har hatt store utskiftninger i 2016. Først med avgangen til tidligere fagsjef Tor Inge Hjemdal, deretter kommunikasjonssjef Karenina Kriszat. Og sist med avgangen til administrerende direktør Pål Stephensen 1. oktober, etter at han og styret konstaterte at de hadde ulikt syn på veien videre.
Vi satte oss ned med Finstad og Moneta og fant fort ut at de var rimelig enige om hvordan NAL best kommuniserer faget ut, til bransjen, til offentligheten og til politikerne på en gang.
RELEVANS I OFFENTLIGHETEN
Vibeke Wessel Finstad: - Det er viktig å samle budskapet, helt uavhengig av hva man skal kommunisere, om det er forskning, fag, ulike profesjoner eller holdningsskapende budskap. Den arkitektkompetansen og erfaringen Moneta har, og den erfaringen jeg har med kommunikasjon, pr, markedsføring og myndighetskontakt, er en god kombinasjon.
Camilla Moneta: - Vi bør nok i enda større grad løfte faget ut av våre faglige sirkler og gjøre oss mer relevante i offentligheten. Det blir for mye intern diskusjon for arkitektens skyld, og vi blir nok ikke oppfattet som så hekta på resten av samfunnet. Det skulle jeg ønske vi var i større grad.
Arkitektnytt: - Ser dere for dere noen saker som kan tenkes å bli viktige det neste året?
Moneta: - Regjeringskvartalet blir det nok en del blest om. Generelt virker det som om kvalitetsbegrepet er noe mange ønsker å snakke om. Vi er nok litt famlende foreløpig, ikke bare vi i NAL, men dette kommer til å bli en viktig diskusjon. Ikke minst knyttet opp mot de mange store boligprosjektene som kommer.
Finstad: - Det er alltid vanskelig å forutsi hva som dukker opp av mediesaker, men NAL og arkitektene kan bli litt bedre på å være tydelige og tilgjengelige i kommunikasjonen sin. Gjennom det arbeidet vi legger ned nå framover, skal vi komme ut i den andre enden og være tydeligere overfor medlemmer, og tydeligere overfor medier og myndigheter.
- Har du noen kommunikasjon
Gå til medietVi satte oss ned med Finstad og Moneta og fant fort ut at de var rimelig enige om hvordan NAL best kommuniserer faget ut, til bransjen, til offentligheten og til politikerne på en gang.
RELEVANS I OFFENTLIGHETEN
Vibeke Wessel Finstad: - Det er viktig å samle budskapet, helt uavhengig av hva man skal kommunisere, om det er forskning, fag, ulike profesjoner eller holdningsskapende budskap. Den arkitektkompetansen og erfaringen Moneta har, og den erfaringen jeg har med kommunikasjon, pr, markedsføring og myndighetskontakt, er en god kombinasjon.
Camilla Moneta: - Vi bør nok i enda større grad løfte faget ut av våre faglige sirkler og gjøre oss mer relevante i offentligheten. Det blir for mye intern diskusjon for arkitektens skyld, og vi blir nok ikke oppfattet som så hekta på resten av samfunnet. Det skulle jeg ønske vi var i større grad.
Arkitektnytt: - Ser dere for dere noen saker som kan tenkes å bli viktige det neste året?
Moneta: - Regjeringskvartalet blir det nok en del blest om. Generelt virker det som om kvalitetsbegrepet er noe mange ønsker å snakke om. Vi er nok litt famlende foreløpig, ikke bare vi i NAL, men dette kommer til å bli en viktig diskusjon. Ikke minst knyttet opp mot de mange store boligprosjektene som kommer.
Finstad: - Det er alltid vanskelig å forutsi hva som dukker opp av mediesaker, men NAL og arkitektene kan bli litt bedre på å være tydelige og tilgjengelige i kommunikasjonen sin. Gjennom det arbeidet vi legger ned nå framover, skal vi komme ut i den andre enden og være tydeligere overfor medlemmer, og tydeligere overfor medier og myndigheter.
- Har du noen kommunikasjon