Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Det var med både spenning og nysgjerrigehet vi møtte opp på Nesset i Bundefjorden for å prøve ut den nye Xc 42 i X-Yachts' nye modellserie for turseiling.
Vi har begge undertegnede seilt mange, mange forskjellige X-modeller hvor performance er satt i høysetet med tilhørende gode seilopplevelser. Ville Xc gi oss den samme X-følelsen?
Klokka 0800 skrapte vi vekk isen som hadde lagt seg på dekket i løpet av natten, nullstillte tripptelleren og satte baugen nordover - i null vind. Dermed ble vårt første møte med Xc 42 et motormøte.
Det ble samtidig en bekreftelse på at Cen i Xc betyr cruising. For i Xc 42 sitter det en 55 hk Yanmar på en trebladet foldepropell som gir båten fart og kraft gjennom vannet. På maks turtall, 2850 rpm, presset den hekken ned i vannet og gjorde 8,6 knop. Det var mer enn nok motorkraft til å overskride den teoretiske skrogfarten som vannlinjelengden er med på å bestemme.
Heldigvis fylte nordavinden Oslofjorden da vi rundet Nesoddtangen og motor ble gledelig byttet ut med et storseil på 53,1 m2 og et 108 prosent forseil på 43,4 m2.
Det første som slo oss, var at det forseilet er litt snaut for båten. For de som seiler båten i områder hvor det av og til ikke blåser mye - i for eksempel Oslofjorden - trengs mer duk - enten i form av en 140% genua eller et code 0-seil.
Xc 42 har rolige, forutsigbare bevegelser, den seiler som en «buss», men du kan også sitte og finseile ved å loffe, falle av, øke trykk og fart. Du har med andre ord stor glede av å kunne finseile båten og glede deg over responsen båten gir, noe som slett ikke er gitt i mange av dagens dedikerte turbåter. Xc 42en vandrer fort 0,5 knop i hastighet. Jo mindre vind, desto større utslag.
Den har definitivt for lite seil med 108 prosent fokk i vindstyrker under 10 knop. Båten er rett og slett for tung for en moderne rigg i lite vind. Over 10-12 knops vind går den bra, men da er den fortsatt ømfintlig overfor motsjø med et 108% forseil.
Xc 42 opplevdes som stiv og meget behagelig å være om bord i, selv om vi kunne oppleve at den broachet om vi provoserte den. Da fikk vi også oppleve kreftene som utvikles rundt rorbladet, for rattet rapper til deg når rorbladet tar tak etter å ha sugd luft. I den beskjedne vinden vi hadde var vi litt overrasket over at båten kastet styringen såpass lett, på den annen side er Xc 42 en båt som hele tiden «gir beskjed» om hva den har tenkt å gjøre. Du kjenner når den begynner å bli presset, og da kan du komme den i forkjøpet, og denne forutsigbarheten gir trygghet.
SEILEGENSKAPENE
Over dekk kommer det lite sjøsprøyt. Bølgene var ikke så store, men i mange andre båter ville dekket vært vått under forholdene vi hadde. Det var det ikke på teakdekket til Xc 42.
Loggen viste litt i minste laget, men da vi krysset på tvers av strømmen viste loggen 6,9-7,0 knop, og det rimte også godt med GPSen og vår egen følelse av fart. Kryssektoren var rundt regnet 90 grader.
Seilegenskapene er gode, båten er en X, men det er en litt traust en. Helhetsinntrykket er faktisk «litt skuffende traust», men det er farget av vindstyrken vi seilte i. Som turbåt i mye vind kan vi levende forestille oss en båt som «dundrer» gjennom sjøene med tyngde og kraft og som vil føles både «safe» og forutsigbar. Try