Denne uken tar vi frem en test Morten Jensen gjorde høsten 2005 i Oslofjorden. Testen ble publisert i SEILmagasinet 3-2006, og var på tre sider.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.
Når det subber avsted i drøye ni knop, så merkes egentlig ikke det noe særlig om bord i Lavezzi 40 fra Fountaine Pajot. Det du derimot merker er akselerasjonen. Vi seilte båten i rossete vind, og når kastene kom, responderte den med økt fart som du kunne føle på. Det, og at båten ikke krenger - og at bevegelsene er annerledes - det er den store forskjellen til vanlige kjølbåter.
God fart
Er derimot sammenligningsgrunnlaget andre katamaraner, ga Lavezzi 40 fra seg et inntrykk av å være lettdreven. Båten kom lett opp i syv knop - også på bidevind i 5-7 m/sek vind - og derifra og opp til ni knops fart gikk det også lett, uten at det ble for mye motstand i skrogene. Jeg har en mistanke om at Lavezzi 40 er blant de raskere turkatamaranene i sitt segment. Fornemmelsen min tilsa det, men jeg har ikke noe faktisk belegg for å påstå det hårdnakket.
En annen indikasjon som imidlertid tilsier dette, er at det står fartshungrige seilere bak verftet. Yves Pajot har seilt alt fra jolle til America's Cup, og kompanjongen, Jean-Francois Fountaine, seilte blant annet OL i 470 i 1976. De er opphavet til navnet, Fountaine Pajot, som verftet, som ble startet rett etter OL i 1976, heter. Dagens daglige leder, Eric Bruneel, er en av Frankrikes toneangivende soloseilere.
Fungerer godt
Båtene fra Fountaine Pajot utmerker seg også med et mer moderne design - både i eksteriør og interiør - enn flere av konkurrentene. Tradisjonelt treverk