Skolelederen
03.12.2019

- Vi må øke kompetansen i risikovurdering og i å planlegge beredskap, sier forsker og tidligere politioverbetjent Ole André Bråten.
- Innskjerping av arbeidsmiljølovens krav til forebygging av vold og trusselsituasjoner i norske skoler har skjerpet fokuset på en proaktiv sikkerhetskultur på lærerværelset.
Ole André Bråten er rådgiver, krise- og konfliktforsker og forfatter. Han har spesialisering innen arbeids- og organisasjonspsykologi, foruten utdanning og erfaring fra forsvar og politi. Etter skoleskytingen i Finland i 2007, utviklet han et nasjonalt program for hvordan politiet skulle forberede seg mentalt på denne typen hendelser.
De siste ti årene har Bråten jobbet som rådgiver og foredragsholder for organisasjoner som ønsker å forberede seg på kriser og katastrofer. Nå er han aktuell med bok om konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren. Den er skrevet sammen med Anette Falkum som bla. har bakgrunn som vakthavende sykepleier ved Oslo Universitetssykehus. Falkum har internasjonal og nasjonal erfaring fra helsesektoren og har ledet prosjekter innen forebygging av vold og trusler i arbeidslivet siden 2012. I boka tar de for seg forskningsbaserte teknikker for konflikthåndtering, det å forebygge faresituasjoner og metoder for praktisk trening.
PLIKT TIL Å vURDERE RISIKO
- Barnehage- og skoleeier har, ifølge forskrift om miljørettet helsevern, plikt til å vurdere risiko for alvorlige tilsiktede hendelser og planlegge beredskap i forhold til dette. Nye krav i arbeidsmiljøloven har også aktualisert temaet når det gjelder økt kompetanse i vold og trusselhåndtering - også dette i forhold til risikokartlegging, øvelse og trening.
BRÅTEN FREMHEvER vIKTIGHETEN Av ØvELSER OG TRENING.
Kan du si litt om hva slike øvelser kan bestå i? Hvordan bør skoler og barnehager trene?
- Vi kan snakke o
Gå til medietOle André Bråten er rådgiver, krise- og konfliktforsker og forfatter. Han har spesialisering innen arbeids- og organisasjonspsykologi, foruten utdanning og erfaring fra forsvar og politi. Etter skoleskytingen i Finland i 2007, utviklet han et nasjonalt program for hvordan politiet skulle forberede seg mentalt på denne typen hendelser.
De siste ti årene har Bråten jobbet som rådgiver og foredragsholder for organisasjoner som ønsker å forberede seg på kriser og katastrofer. Nå er han aktuell med bok om konflikthåndtering i oppvekst- og utdanningssektoren. Den er skrevet sammen med Anette Falkum som bla. har bakgrunn som vakthavende sykepleier ved Oslo Universitetssykehus. Falkum har internasjonal og nasjonal erfaring fra helsesektoren og har ledet prosjekter innen forebygging av vold og trusler i arbeidslivet siden 2012. I boka tar de for seg forskningsbaserte teknikker for konflikthåndtering, det å forebygge faresituasjoner og metoder for praktisk trening.
PLIKT TIL Å vURDERE RISIKO
- Barnehage- og skoleeier har, ifølge forskrift om miljørettet helsevern, plikt til å vurdere risiko for alvorlige tilsiktede hendelser og planlegge beredskap i forhold til dette. Nye krav i arbeidsmiljøloven har også aktualisert temaet når det gjelder økt kompetanse i vold og trusselhåndtering - også dette i forhold til risikokartlegging, øvelse og trening.
BRÅTEN FREMHEvER vIKTIGHETEN Av ØvELSER OG TRENING.
Kan du si litt om hva slike øvelser kan bestå i? Hvordan bør skoler og barnehager trene?
- Vi kan snakke o