Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Hanse Yachts har ofte gått egne - og nye - veier i produksjonen. Nye metoder og nye materialer. Denne gangen er det snakk om produksjon i epoksy, som er nytt for en serieprodusert seilbåt. Skroget på Hanse 531 - samt den nye modell 461 - er bygd med SP-teknologi (systemer for styrkeanalyse og lamineringsplan) med vakuumstøpt epoksy-sandwich med skumkjerne. Fordelene er klare: Det er snakk om rundt 40 prosent vektbesparing i forhold til et polyesterskrog. Vektreduksjonen skal sikre bedre seilegenskaper, spesielt på større båter, som 531.
-I våre dager krever komforten om bord så mye utstyr med tyngde, at vektbesparingen er avgjørende for å sikre kvaliteten på seilegenskapene selv med airconditioning, watermaker, generator osv ombord, sier verftet.
Epoksyskrog skal også bli osmosefritt og ha større styrke enn ved laminering med polyester. Men epoksy er dyrt og krever mer arbeid under produksjonen, fordi blandingsforholdet med herder må være presist og jobben må også være mer eksakt. Hanse 531 og den helt nye lillesøsteren 461 vakuumstøpes nå i en ny produksjonshall ved Hanses egne anlegg i Goleniow i Polen, mens båtene bygge ferdig i Greifswald.
Skroget tilbys i utgangspunktet hvitt, men her kan kjøperen velge blant a