Første steg
26.05.2023
Pedagogene må vite at det finnes ulike forståelser av lek. Det mener dansk forsker, som har funnet frem til tre ulike syn på lek.
DANMARK
Mange snakker om lekens betydning for barn, men langt fra alle er enige om hvordan vi definerer lek. Danske forskere har funnet frem til tre ulike syn på lek.
TRE ULIKE SYN
- Lek er ikke bare lek. Det har stor betydning for barns muligheter for å leke at pedagogene i barnehagen har flere syn på lek, sier den danske forskeren Christina Haandbæk Schmidt. Hun har sammen med lektor Malene Slott kommet frem til tre ulike syn på lek i forskningsprosjektet Et praksissprog for leg.
- Vi håper å bli klokere når det gjelder hvordan vi kan forstå lek, og hvordan pedagogene kan handle i forbindelse med leken, sier Schmidt. Hun er dosent ved University College Lillebælt, som blant annet utdanner pedagoger i Odense i Danmark.
Forskerne har undersøkt hvordan leken blir forstått av pedagoger i praksis, i politiske dokumenter og i forskningslitteraturen. De har kommet frem til at det finnes tre forståelser av lek: lek som danning, lek som læring og lek som utvikling.
DAN
Gå til medietMange snakker om lekens betydning for barn, men langt fra alle er enige om hvordan vi definerer lek. Danske forskere har funnet frem til tre ulike syn på lek.
TRE ULIKE SYN
- Lek er ikke bare lek. Det har stor betydning for barns muligheter for å leke at pedagogene i barnehagen har flere syn på lek, sier den danske forskeren Christina Haandbæk Schmidt. Hun har sammen med lektor Malene Slott kommet frem til tre ulike syn på lek i forskningsprosjektet Et praksissprog for leg.
- Vi håper å bli klokere når det gjelder hvordan vi kan forstå lek, og hvordan pedagogene kan handle i forbindelse med leken, sier Schmidt. Hun er dosent ved University College Lillebælt, som blant annet utdanner pedagoger i Odense i Danmark.
Forskerne har undersøkt hvordan leken blir forstått av pedagoger i praksis, i politiske dokumenter og i forskningslitteraturen. De har kommet frem til at det finnes tre forståelser av lek: lek som danning, lek som læring og lek som utvikling.
DAN