AddToAny

Tidenes største samferdselsprosjekt

Tidenes største samferdselsprosjekt
Follobaneprosjektet er fram til nå det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
Togpendlerne på Østfoldbanen kan glede seg til 2121. Da skal Follobanen stå ferdig med fire spor fra Ski til Oslo. Alle som pendler på denne strekningen har opplevd mange og lange forsinkelser mellom Ski og Oslo fordi togtrafikken er så tett at de to eksisterende sporene rett og slett ikke greier å ta unna.



FOLLOBANEN VIL TILRETTELEGGE for flere persontog, flere godstog, et mer forutsigbart tilbud og redusert reisetid. I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.

- Alt arbeidet er i rute. Nå jobbes det fra fire riggområder; Oslo S, Sydhavna i Oslo, Åsland og Ski stasjon, sier Kathrine Kjelland kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.

I Ski arbeides det med fundamentering for ny bro, og i løpet av kort tid starter arbeidet med tunnelen. En tunnel som skal bores ut av fire gigantiske boremaskiner som til sammen er i stand til å drive 60 meter tunnel i døgnet.

- Den første boremaskinen er under montering, og vil bli tatt i bruk i september. Alle fire boremaskinene skal være på plass fra nyttår. Samtlige boremaskiner skal betjenes fra Åsland.

Det er et enormt apparat med støttefunksjoner som er etablert for byggingen av Follobanen. Blant annet etableres tre fabrikker for sementproduksjon til foring av tunnelen. Det er også etablert boligrigger, og bare på Åsland er det plass til 450 arbeidere.

Fra Sydhavna innover i Ekebergåsen lages tunnel etter noe som er et helt nytt prinsipp i Norge.



- Entreprenøren Condotte benytter metoden «drill og splitt» hvor man driver tunnel uten sprengstoff. Dette gjøres med tanke på at det er mye sensitivt og en rekke fjellanlegg i området som vi skal unngå skader på. Vi ivaretar også hensynet til naboer og andre berørte på en bedre måte enn om det skal sprenges.



OSLO S OG Ski er en av Norges tettest trafikkerte strekninger. I området forventes det 30 prosent befolkningsvekst innen 2015. Det er et viktig samfunnsmål at Follobanen skal knytte bo- og arbeidsområdene godt sammen og bidra til utviklingen i regionen.

Jernbaneverket ferdigstiller med Follobaneprosjektet et firespors linjesystem sørover fra Oslo S.

- Totalt skal det brukes 25 milliarder kroner på Follobanen. Inntil arbeidet med Ringeriksbanen starter er dette Norges største samferdselsprosjekt.

Resultatet er at de reisende mellom Ski og Oslo vil få halvert reisetiden fra 22 til 11 minutter, sier Kathrine Kjelland.

Kommunikasjonssjefen forteller at de i byggherreadministrasjonen nå er rundt 150 mennesker som jobber med Follobanen. I tillegg er det cirka 800 i sving ute på anleggene.

- Med flere utenlandske hovedentreprenører så er det et internasjonalt miljø. Det går i
Gå til mediet

Flere saker fra Byggfakta

Norsk Byggtjeneste jobber nå frem en felles dataløsning for NOBB og NOBB-VAVVS. Tjenesten lanseres i løpet av første kvartal 2024.
Byggfakta 10.10.2023
Kystverket skal bygge verdens første skipstunnel. Dimensjonene er massive, og totalt skal det tas ut ca. 3 millioner kubikkmeter fast fjell, som tilsvarer ca. 5.
Byggfakta 10.10.2023
Det benyttes massivtre i bygninger, både private hjem og offentlige bygg. Bra for klimaet, og fint å se på. Men ikke så bra hvis flammene får tak, viser forskning. - Sprinkelanlegg bør vurderes også i massivtrebygg der det ikke er påbudt, mener brannforsker Andreas Sæter Bøe.
Byggfakta 10.10.2023
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggfakta 10.10.2023
Byggfakta 10.10.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt