Byggfakta
14.06.2016
Follobaneprosjektet er fram til nå det største samferdselsprosjekt i Norge og får landets hittil lengste jernbanetunnel. Nytt dobbeltspor mellom Oslo S og kollektivknutepunktet Ski skal i samspill med Østfoldbanen gi en ny hverdag for togpassasjerene.
Togpendlerne på Østfoldbanen kan glede seg til 2121. Da skal Follobanen stå ferdig med fire spor fra Ski til Oslo. Alle som pendler på denne strekningen har opplevd mange og lange forsinkelser mellom Ski og Oslo fordi togtrafikken er så tett at de to eksisterende sporene rett og slett ikke greier å ta unna.
FOLLOBANEN VIL TILRETTELEGGE for flere persontog, flere godstog, et mer forutsigbart tilbud og redusert reisetid. I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.
- Alt arbeidet er i rute. Nå jobbes det fra fire riggområder; Oslo S, Sydhavna i Oslo, Åsland og Ski stasjon, sier Kathrine Kjelland kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.
I Ski arbeides det med fundamentering for ny bro, og i løpet av kort tid starter arbeidet med tunnelen. En tunnel som skal bores ut av fire gigantiske boremaskiner som til sammen er i stand til å drive 60 meter tunnel i døgnet.
- Den første boremaskinen er under montering, og vil bli tatt i bruk i september. Alle fire boremaskinene skal være på plass fra nyttår. Samtlige boremaskiner skal betjenes fra Åsland.
Det er et enormt apparat med støttefunksjoner som er etablert for byggingen av Follobanen. Blant annet etableres tre fabrikker for sementproduksjon til foring av tunnelen. Det er også etablert boligrigger, og bare på Åsland er det plass til 450 arbeidere.
Fra Sydhavna innover i Ekebergåsen lages tunnel etter noe som er et helt nytt prinsipp i Norge.
- Entreprenøren Condotte benytter metoden «drill og splitt» hvor man driver tunnel uten sprengstoff. Dette gjøres med tanke på at det er mye sensitivt og en rekke fjellanlegg i området som vi skal unngå skader på. Vi ivaretar også hensynet til naboer og andre berørte på en bedre måte enn om det skal sprenges.
OSLO S OG Ski er en av Norges tettest trafikkerte strekninger. I området forventes det 30 prosent befolkningsvekst innen 2015. Det er et viktig samfunnsmål at Follobanen skal knytte bo- og arbeidsområdene godt sammen og bidra til utviklingen i regionen.
Jernbaneverket ferdigstiller med Follobaneprosjektet et firespors linjesystem sørover fra Oslo S.
- Totalt skal det brukes 25 milliarder kroner på Follobanen. Inntil arbeidet med Ringeriksbanen starter er dette Norges største samferdselsprosjekt.
Resultatet er at de reisende mellom Ski og Oslo vil få halvert reisetiden fra 22 til 11 minutter, sier Kathrine Kjelland.
Kommunikasjonssjefen forteller at de i byggherreadministrasjonen nå er rundt 150 mennesker som jobber med Follobanen. I tillegg er det cirka 800 i sving ute på anleggene.
- Med flere utenlandske hovedentreprenører så er det et internasjonalt miljø. Det går i
Gå til medietFOLLOBANEN VIL TILRETTELEGGE for flere persontog, flere godstog, et mer forutsigbart tilbud og redusert reisetid. I tillegg til den lange tunnelen omfatter Follobaneprosjektet bygging av nye Ski stasjon, betydelige arbeider på Oslo S, nødvendig omlegging av spor til Østfoldbanen inn mot Oslo S og mellom tunnelen og Ski stasjon.
- Alt arbeidet er i rute. Nå jobbes det fra fire riggområder; Oslo S, Sydhavna i Oslo, Åsland og Ski stasjon, sier Kathrine Kjelland kommunikasjonssjef i Jernbaneverket.
I Ski arbeides det med fundamentering for ny bro, og i løpet av kort tid starter arbeidet med tunnelen. En tunnel som skal bores ut av fire gigantiske boremaskiner som til sammen er i stand til å drive 60 meter tunnel i døgnet.
- Den første boremaskinen er under montering, og vil bli tatt i bruk i september. Alle fire boremaskinene skal være på plass fra nyttår. Samtlige boremaskiner skal betjenes fra Åsland.
Det er et enormt apparat med støttefunksjoner som er etablert for byggingen av Follobanen. Blant annet etableres tre fabrikker for sementproduksjon til foring av tunnelen. Det er også etablert boligrigger, og bare på Åsland er det plass til 450 arbeidere.
Fra Sydhavna innover i Ekebergåsen lages tunnel etter noe som er et helt nytt prinsipp i Norge.
- Entreprenøren Condotte benytter metoden «drill og splitt» hvor man driver tunnel uten sprengstoff. Dette gjøres med tanke på at det er mye sensitivt og en rekke fjellanlegg i området som vi skal unngå skader på. Vi ivaretar også hensynet til naboer og andre berørte på en bedre måte enn om det skal sprenges.
OSLO S OG Ski er en av Norges tettest trafikkerte strekninger. I området forventes det 30 prosent befolkningsvekst innen 2015. Det er et viktig samfunnsmål at Follobanen skal knytte bo- og arbeidsområdene godt sammen og bidra til utviklingen i regionen.
Jernbaneverket ferdigstiller med Follobaneprosjektet et firespors linjesystem sørover fra Oslo S.
- Totalt skal det brukes 25 milliarder kroner på Follobanen. Inntil arbeidet med Ringeriksbanen starter er dette Norges største samferdselsprosjekt.
Resultatet er at de reisende mellom Ski og Oslo vil få halvert reisetiden fra 22 til 11 minutter, sier Kathrine Kjelland.
Kommunikasjonssjefen forteller at de i byggherreadministrasjonen nå er rundt 150 mennesker som jobber med Follobanen. I tillegg er det cirka 800 i sving ute på anleggene.
- Med flere utenlandske hovedentreprenører så er det et internasjonalt miljø. Det går i