Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Prøveseilasen var lagt til Hankø for at vi skulle få vind og bølger. Det vi fikk, var imidlertid flatt vann og 4-5 m/sek - maksimum. Førsteinntrykket vi fikk av Dufour 405 var derfor under særs snille forhold. En båt røper imidlertid gjerne noen egenskaper også når det er slike forhold, og det Dufour 405 viste oss, var at hun er lettdreven. Det skulle ikke rare pustene til før båten oppnådde såpass til fart at man vil foretrekke å seile fremfor å gå for motor. Og med forseilet på rull og «stack-pakket» storseil er det fort gjort å sette seil.
At rormannen har en fin plass ved et av de to rattene, viste også båten oss, men hun røpet ikke hvordan hun er å finstyre. Til det var det altfor mye slark i styresystemet til prøvebåten til at det var mulig. Det er en justeringssak, og vi tror Per Øyvind Iversen hos importøren Blue Peter AS når han sier at styringen lar seg trimme til å være helt uten slark. Det var den på Dufour 45en vi seilte rett etterpå.
Seilingsmessige førsteinntrykk fikk vi ikke stort flere av, det var for lite vind den dagen.
VIDE VINKLER
Dufour 405
Skroglengde 11,90 m
Lengde vannlinjen 10,63 m
Bredde 3,98 m
Dypgang 1,75/2,03 m
Deplasement 8,99 tonn
Ballast 2336/2414 kg
Storseil 36,6 m2
Fokk 45,5 m2
Drivstofftank 200 l
Vanntank 380 l
Motor (Yanmar) 40 hk
Design Umberto Felci/Patric Roséo
Verft Dufour Yachts, Frankrike
Info Blue Peter AS
Pris (euro 8,90) Kr 1 470 000
Hytteoverbygget er relativt bredt, noe som gjør at genua-skinnen kommer et stykke ut fra båtens senterlinje og gir en ganske stor skjøtvinkel av forseilet. Det igjen fører til at spalten mellom fokka og storseilet spriker litt i nedre del, og det reduserer effekten av samspillet mellom fokk og storseil i mellomvind. Stor skjøtvinkel gir ikke båten optimal høyde - i den grad man er ute etter det i en turbåt. Å slippe seg noen grader gjør neppe den store forskjellen for turseilere.
Storseilsløygangen er plassert på hyttedekket, og skjøtet reguleres via den ene av de to Lewmar 42-vinsjene til fallene. Til det kjedsommelige har vi påpekt at denne løsningen, som mange turbåter har og Dufour 405 ikke er alene om, er en dårlig løsning når det gjelder håndteringen av båten, og som en følge a