Arkitektur N
06.12.2018
Det er i bunn og grunn to prinsipper å drive en arkitektskole etter, og jeg klarer aldri å bli enig med meg selv om hvilket jeg mener er best:
A) Du skal lære så mye som mulig om det praktiske ved yrket på skolen, slik at du er rustet til arbeidslivet. Det kunstneriske er noe som ikke kan læres og som må utvikles hos hver enkelt.
B) De praktiske sidene ved faget vil du lære i arbeidslivet, skal du tilegne deg den kunstneriske sensibiliteten som kreves for å bli en god arkitekt, er skolen den eneste mulige arenaen.
Man kunne jo dermed automatisk anta at en kombinasjon av de to er det mest optimale. Men basert på egne erfaringer lurer jeg på om det egentlig er tvert imot. Den første gangen jeg virkelig ble bevisst på disse posisjonene var mens jeg selv gikk på Arkitekthøyskolen i Oslo og tok en tur til Lillehammer for å intervju nyansatt dekan Thomas Stenderup på Den Norske Filmskolen. I løpet av samtalen kom det nemlig frem at han var krystallklar på at a
Gå til medietB) De praktiske sidene ved faget vil du lære i arbeidslivet, skal du tilegne deg den kunstneriske sensibiliteten som kreves for å bli en god arkitekt, er skolen den eneste mulige arenaen.
Man kunne jo dermed automatisk anta at en kombinasjon av de to er det mest optimale. Men basert på egne erfaringer lurer jeg på om det egentlig er tvert imot. Den første gangen jeg virkelig ble bevisst på disse posisjonene var mens jeg selv gikk på Arkitekthøyskolen i Oslo og tok en tur til Lillehammer for å intervju nyansatt dekan Thomas Stenderup på Den Norske Filmskolen. I løpet av samtalen kom det nemlig frem at han var krystallklar på at a