Bedre Skole
16.11.2018
Magne Rogne & Lars Rune Waage (red.) Multimodalitet i skole- og fritidstekstar AV ANNE RITA FEET LEKTOR Fagbokforlaget 249 sider
Et søk i ordbøker på begrepet «multimodalitet» gir svært få treff. Det er overraskende, for de siste tiårene har samfunnet flommet over av multimodale tekster der mening skapes ved hjelp av flere uttrykksmåter. Målet med boka
Multimodalitet i skole- og fritidstekstar er å se på multimodale tekster fra nye vinkler og vise bredden i multimodale fremstillingsmåter for barn og unge. Boka er en vitenskapelig antologi med Magne Rogne og Lars Rune Waage som redaktører, begge ansatt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. 15 forfattere fra ulike nordiske land er representert i boka, og la det være sagt med én gang:
Multimodalitet i skole- og fritidstekstar har røtter i norskmiljøet ved lærerutdanningene, og begreper som sosialsemiotikk, intertekstualitet og affordans kan kanskje skremme vekk lesere fra andre fagfelt. Det ville i så fall være synd, for her er det mange gode ideer og interessante perspektiver for skolefolk fra forskjellige fag- og utdanningsområder.
Gå til medietMultimodalitet i skole- og fritidstekstar er å se på multimodale tekster fra nye vinkler og vise bredden i multimodale fremstillingsmåter for barn og unge. Boka er en vitenskapelig antologi med Magne Rogne og Lars Rune Waage som redaktører, begge ansatt ved lærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger. 15 forfattere fra ulike nordiske land er representert i boka, og la det være sagt med én gang:
Multimodalitet i skole- og fritidstekstar har røtter i norskmiljøet ved lærerutdanningene, og begreper som sosialsemiotikk, intertekstualitet og affordans kan kanskje skremme vekk lesere fra andre fagfelt. Det ville i så fall være synd, for her er det mange gode ideer og interessante perspektiver for skolefolk fra forskjellige fag- og utdanningsområder.