Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager.
Ser du bilder av seilbåter i Antarktis, eller møter du seilere som lever et liv på verdens hav er båten gjerne laget i aluminium. Det gjør den nærmest vedlikeholdsfri, og gir den suverén styrke i forhold til vekt. Disse båtene blir gjerne kalt «sjøens firehjulstrekkere», eller «sjøens SUV-er». De fleste aluminiums-seilbåter er bygget i små serier til en høy pris. Ovni gjorde en endring på dette, og var det første verftet som tilbød aluminiumsbåter til en pris som kunne konkurrere med kvalitetsbåter i glassfiber.
Langturseilere testet
Både Allures og Ovni er bygget for langtur, selv om de fleste kjøperne av disse båtene nøyer seg med lange sommerferier. For å få sjekket båtene ut fra langturseilernes kriterier inviterte vi med oss to kjente langturseilere. Finn Audun Bostad er Seilas' langturekspert og seilte til Karibia sammen med sin familie i en Forgus 44 i 2007/2008. Ved selv å eie en båt i samme størrelse er han godt kvalifisert til å vurdere disse to aluminiumsbåtene.
Vår andre langturseiler var Johan J. Petersen. Han har vokt opp i skøytene «Rundø» og «RS Christiania». Seilte jorda rundt i «Sorgenfri», en Hero 101 på 90-tallet og jobber i dag i Redningsselskapet hvor han nå er engasjert i «RS Stavanger»- prosjektet. I fjor sommer seilte Petersen den 48 fots lange og 31 tonn tunge redningsskøyta fra Lofoten til Oslo uten motor, med kun seil og årer for å manøvrere inn og ut av havn.
Tre dager
Testen startet onsdag 21. oktober fra Asker og ble avsluttet samme sted fredag kveld. Det blåste vind fra nord/nordøst hver dag. Torsdagen ble det seiltesting fra morgen til kveld med lens ut fra Horten i syv-ni m/s vind og kryss opp fra Tjøme til Åsgårdstrand. Vi seilte med fullt forseil, men tok et rev i storseilet på begge båtene. Etter hvert ble genuan også rullet litt inn på Ovnien.
Vi fikk seilt båtene under varierende vindforhold, men dessverre ikke i grov sjø.
Referansebåt
Ovni har satt en standard for langturseilere som ønsker en solid båt i aluminium og som vil ha en båt som kan seile i grunt farvann. Også i Norge er båtene blitt populære, og Hans Lange som selger Ovni i Norge og Sverige forteller at han konkurrerer med den engelske importøren om å ha det største markedet utenfor Frankrike, hvor båtene blir produsert.
Ovni 445 er verftets nyeste modell, en båt som er tegnet av kjente Marc Lomard. Båten har et mer moderne skrog, og har detaljer som skal gi bedre seile-egenskaper.
Utfordrer
Det er ikke tvil om at folkene bak Allures har studert Ovni nøye. Båten byr på de samme egenskapene, men med en litt annen vri. Verftet bruker dobbeltkrumme plater i skroget, noe som gjør at skrogsiden får en jevn form. De støper også overbygget i glassfiber, noe som gir større frihet. Konstruksjonen skal også være lettere i følge verftet. Med rundspantskrog og glassfiber- overbygg ser Allures mer ut som en vanlig seilbåt, og kunne vært tatt for en glassfiberbåt hvis skroget hadde vært malt.
Første duell
Hverken Peter Øye som selger Allures, eller Hans Lange har sett eller hørt at disse båtene har blitt testet mot hverandre noen gang, men så er Ovni 445 en ny båt som ble lansert forrige vinter.
- Når man sammenligner andre tilsvarende havgående aluminiumsbåter med opptrekkbar kjøl, er hun (Allures 44) i første klasse når det gjelder fart og høyde. Jeg mener at hun kan sammenlignes med kjølbåter som er bygget i store serier.
Dette sitatet fra Michel Desjoyeaux er sakset fra bladet Voiles & Voiliers, september 2004 og gjengitt i Allures brosjyre. Skal man tolke sitatet fra den kjente soloseileren Desjoyeaux mer direkte, så mener han at Allures seiler raskere og høyere enn Ovni, omtrent som en Sun Odyssey eller Bavaria. Det var sikkert riktig i 2004, men vår test gikk ut på om det holder i dag, etter at Ovni har lansert 445 med linjer fra Marc Lombard.
Ovni tar også igjen mot Allures, og har utviklet slagordet «100 prosent aluminium», med klare hentydninger til glassfiberhytta på Allures.
Nominert til årest båt
Ovni 445 var nominert til Årets båt i familieturseilerklassen, mens Allures 44s storesøster, Allures 51, ble nominert til Årets Båt i luksusturseilerklassen. Allures 51-foter minner svært mye om Allures 44. Ingen båter nådde til topps, men var svært godt likt i juryen. Begge båtene ble testet utenfor Ijmuiden i Nederland. Disse båtene falt litt igjennom på grunn av billige standardseil og fast propell. Båtene testet i Norge hadde begge gode seil og foldepropell. Ovni hadde