Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS) har som mål å sikre en felles sluttkompetanse uavhengig av hvor i Norge sykepleiergraden fullføres. Temaet seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) er presentert i forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanningen og er et tema den ferdigutdannede sykepleierstudenten skal ha kunnskap om. En pågående kartlegging av hvordan SRHR er ivaretatt i forskrift og lokal program-, studie- og emneplan, viser så langt at SRHR ikke virker å være tilstrekkelig inkludert ved flere valgte utdanningsinstitusjoner.
Seksuell og reproduktiv helse og rettigheter (SRHR) har de senere årene fått større oppmerksomhet i den norske helse- og omsorgstjenesten. Regjeringens strategi for seksuell helse i perioden 2017 til 2022 peker på to mål: ivaretakelse av pasientenes og brukernes seksuelle helse og behov - og sikring av kunnskap om temaet (1).
Pasientenes og brukernes seksuelle helse blir ofte ikke ivaretatt i tilstrekkelig grad, noe som kan gi redusert livskvalitet og påvirke helsen generelt. Seksualiteten er sammensatt. Den er forankret i fysiske, mentale, sosiale og kulturelle forhold og er en del av oss gjennom alle livets faser.
Seksualitet blir i liten grad tatt i betraktning i diskusjoner om helse og sykdom.
Seksualiteten viser seg i møte med en selv, men også gjennom følelser, nærhet og kommunikasjon med andre. Seksuell helse er både faktor og effekt av samspillet mellom alle disse grunnleggende behovene og er viktig for livskvaliteten (2, 3).
Temaet blir ofte ansett for å være en privatsak. Seksualitet er tabubelagt og blir i liten grad tatt i betraktning i diskusjoner om helse og sykdom (4, 5). Likevel er det forventet at sykepleiere gir en helhetlig personsentrert omsorg til pasientene, og at de utøver yrket sitt i tråd med kunnskapsbasert praksis (6). Derfor er det sentralt at kompetansen innen seksuell helse sikres gjennom sykepleierutdanningen.
To av tre utdanningssteder er kartlagt
Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (7) og samisk sykepleierutdanning (8) skal være med på å sikre en felles sluttkompetanse for nyutdannede sykepleiere i Norge, uansett hvor sykepleieren har gjennomført utdanningsløpet sitt.
Strategi for seksuell helse (1) har som mål å inkludere seksuell helse i relevante utdanningsløp. Utdanningen av sykepleiere skal være forskningsbasert, profesjonsrettet og praksisnær (7, 8).
Det har pågått en kartlegging i 2022, finansiert av Helsedirektoratet, av hvordan SRHR er ivaretatt i forskrift og lokal program-, studie- og emneplan for utvalgte utdanningsløp i Norge, deriblant sykepleierutdanningen.
Det er gjort et utvalg basert på geografiske forskjeller og størrelse på institusjonen. Både offentlige og private institusjoner er representert. Utvalget favner to tredeler av sykepleierutdanningene.
Kartleggingen gjennomføres med dokumentanalyse (9, 10), som er modifisert et