Automatisering
12.10.2016
Kleven verft startet forsiktig med én sveiserobot i 2009. I dag har verftet på Ulsteinvik godt over 20 roboter.
I dag pBodusEBEs opp mot 80 prosent av skrogene for Kleven i utlandet. Likevel har selskapet brukt tid og midler på automatisering.
- Vi måtte sikre egen kompetanse på skrog, det er umulig å kjøpe noe man ikke selv behersker. For å kunne konkurrere med prisene ute måtte vi effektivisere. Automatiseringen kom som et resultat av ønsket om å effektivisere produksjonen, forteller Tore Roppen, innkjøps og produksjonsdirektør ved vestlandsverftet.
Egenkonstruert
Alle robotcellene har Kleven konstruert selv, basert på innkjøpt hyllevare. Roppen forteller at da de begynte var det ikke noen løsninger tilgjengelig på markedet, men nå tilbys det robotiserte løsninger.
- Vi kjøpte nylig en robot som likner veldig på den første vi kjøpte, men på programvaresiden har det skjedd mye og en moderne sveisekilde har langt bedre integrasjon mot roboten. Det fører til at vi nå kan sveise raskere og bruke mindre varme.
Roppen forteller at da prosjektet startet hyret
Gå til mediet- Vi måtte sikre egen kompetanse på skrog, det er umulig å kjøpe noe man ikke selv behersker. For å kunne konkurrere med prisene ute måtte vi effektivisere. Automatiseringen kom som et resultat av ønsket om å effektivisere produksjonen, forteller Tore Roppen, innkjøps og produksjonsdirektør ved vestlandsverftet.
Egenkonstruert
Alle robotcellene har Kleven konstruert selv, basert på innkjøpt hyllevare. Roppen forteller at da de begynte var det ikke noen løsninger tilgjengelig på markedet, men nå tilbys det robotiserte løsninger.
- Vi kjøpte nylig en robot som likner veldig på den første vi kjøpte, men på programvaresiden har det skjedd mye og en moderne sveisekilde har langt bedre integrasjon mot roboten. Det fører til at vi nå kan sveise raskere og bruke mindre varme.
Roppen forteller at da prosjektet startet hyret


































































































