Magma
26.09.2017
MENS BARNA sitter på rommene sine og kommuniserer med slekt og venner via digitale kanaler som Snapchat, Facetime og Skype, sitter mor og far på
... kjøkkenet og fyller ut søknadsskjemaet til skolefritidsordningen. Der må de skrive sin egen adresse fire ganger. På samme papir. Med kulepenn.
Slikt avler rop om digitalisering. Noen vil ha søknadsskjemaet til skolefritidsordningen i digitalt PDF-format, andre vil fylle inn informasjon direkte på skolens nettside. Begge deler er kanskje digitale versjoner av skjemaet, men det har ingenting med digital transformasjon å gjøre.
Det ville det først blitt hvis det offentlige hadde erkjent at de allerede har all informasjon de trenger om barna, og deretter gir dem automatisk tilbud om offentlige tjenester som vi uansett vet at de kommer til å bruke. På samme måte som selvangivelsen - en vellykket digital transformasjon - automatisk blir levert hvis du ikke gjør endringer.
Digital transformasjon handler ikke om å lage digitale versjoner av analoge oppgaver og produkter. Digital transformasjon handler om å tenke helt nytt og løse oppgaver på helt andre måter. Her er brukerne av tjenestene i sentrum, og det er deres behov og opplevelse som styrer utforming av tjenestene. Dette er ikke små justeringer, dette er grunnleggende endringer.
Derfor handler ikke læringsteknologi om å lese en skjønnlitterær bok på iPad eller få matematiske regnestykker på en skjerm. Digitale læremidler handler om å endre hele måten vi underviser og lærer på. For eksempel gjennom adaptiv teknologi der læremidlene fanger opp hva elevene må lære mer av - og dermed styrer dem til å øve mer på områdene de sliter mest med.
PROB
Gå til medietSlikt avler rop om digitalisering. Noen vil ha søknadsskjemaet til skolefritidsordningen i digitalt PDF-format, andre vil fylle inn informasjon direkte på skolens nettside. Begge deler er kanskje digitale versjoner av skjemaet, men det har ingenting med digital transformasjon å gjøre.
Det ville det først blitt hvis det offentlige hadde erkjent at de allerede har all informasjon de trenger om barna, og deretter gir dem automatisk tilbud om offentlige tjenester som vi uansett vet at de kommer til å bruke. På samme måte som selvangivelsen - en vellykket digital transformasjon - automatisk blir levert hvis du ikke gjør endringer.
Digital transformasjon handler ikke om å lage digitale versjoner av analoge oppgaver og produkter. Digital transformasjon handler om å tenke helt nytt og løse oppgaver på helt andre måter. Her er brukerne av tjenestene i sentrum, og det er deres behov og opplevelse som styrer utforming av tjenestene. Dette er ikke små justeringer, dette er grunnleggende endringer.
Derfor handler ikke læringsteknologi om å lese en skjønnlitterær bok på iPad eller få matematiske regnestykker på en skjerm. Digitale læremidler handler om å endre hele måten vi underviser og lærer på. For eksempel gjennom adaptiv teknologi der læremidlene fanger opp hva elevene må lære mer av - og dermed styrer dem til å øve mer på områdene de sliter mest med.
PROB