Første steg
20.09.2019
En tydelig styrer med lav terskel for mobbing og ansatte som er sensitive for barna, er to av fem grep for å forebygge mobbing i barnehagen.
obbing i barnehagen skjer. Nasjonal ogMinternasjonal forskning bekrefter dette (Helgeland & Lund, 2016; Perren, 2000). Hvordan vi forstår og forklarer mobbing, vil alltid være åpent for diskusjon, og kanskje spesielt med tanke på små barn. Barn trenger veiledning og støtte fra voksne når de blir stående alene, holdes utenfor fellesskapet eller ikke får til leken. Vi forstår mobbing på følgende måte:
Mobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning (Lund, Helgeland & Kovac, 2017, s. 6).
Her er søkelyset på fellesskapets betydning for vekst og utvikling. Det er fellesskapet som er utgangspunktet for den enkeltes opplevelse av å høre til og oppleve seg som en betydningsfull deltaker, og som gir muligheten til medvirkning. Der mobbing skjer, hindres disse grunnleggende behovene, som igjen er fundamentet for sosial, emosjonell og kognitiv utvikling (Vanderbilt, Augustyn & Health, 2010; Vedeler, 2007; Wolke, 2000).
STYRERENS ANSVAR
I arbeidet mot mobbing skal alle ansatte involveres, men det er styrer som har det overordnede ansvaret for at innsatsen mot mobbing alltid er en del av barnehagenes praksis. Styrerrollen har utviklet seg og kan beskrives blant annet med spennet fra den mer usynlige lederen på 70-tallet til styreren i dag. I dag kan styreren sies å være en strukturert og aktiv pedagogisk leder som setter klare mål for barnehagen (Gotvassli, 2013).
I 2018 ble rapporten Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv - et kunnskapsgrunnlag (Kunnskapsdepartementet, 2018) lagt frem. Styreren blir her blant annet beskrevet som en leder for et faglig fellesskap, med særlig ansvar for den faglige utviklingen i den enkelte barnehage, som en nettverksdeltaker og leder for de endringsprosessene som skjer i barnehagen (ibid. s. 154-166).
En viktig del av det faglige ansvaret er knyttet opp til barnehagens leke- og læringsmiljø, der både personalledelse, faglig oppdatering og samarbeidsstruktur og -kultur er sentrale deler av styreransvaret.
Vi har satt opp fem sentrale innsatser i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Disse bygger på etablert kunnskap og erfaringer.
1. NÆRVÆRENDE VOKSNE Styrer må jobbe for oppmerksomt nærværende voksne som er genuint opptatt av å skape gode dager for barna.
Oppmerksomt nærværende voksne i barnehagen er voksne som er fullt og helt til stede i kontakten, i leken og i lesingen med barna. Nærvær krever at du er bevisst på her-og-nåsituasjonen, og at din oppmerksomhet er vendt mot det som skjer i øyeblikket. Forsker og
Gå til medietMobbing av barn er handlinger fra voksne og/eller barn som hindrer opplevelsen av å høre til, å være en betydningsfull deltaker i fellesskapet og muligheten til medvirkning (Lund, Helgeland & Kovac, 2017, s. 6).
Her er søkelyset på fellesskapets betydning for vekst og utvikling. Det er fellesskapet som er utgangspunktet for den enkeltes opplevelse av å høre til og oppleve seg som en betydningsfull deltaker, og som gir muligheten til medvirkning. Der mobbing skjer, hindres disse grunnleggende behovene, som igjen er fundamentet for sosial, emosjonell og kognitiv utvikling (Vanderbilt, Augustyn & Health, 2010; Vedeler, 2007; Wolke, 2000).
STYRERENS ANSVAR
I arbeidet mot mobbing skal alle ansatte involveres, men det er styrer som har det overordnede ansvaret for at innsatsen mot mobbing alltid er en del av barnehagenes praksis. Styrerrollen har utviklet seg og kan beskrives blant annet med spennet fra den mer usynlige lederen på 70-tallet til styreren i dag. I dag kan styreren sies å være en strukturert og aktiv pedagogisk leder som setter klare mål for barnehagen (Gotvassli, 2013).
I 2018 ble rapporten Barnehagelærerrollen i et profesjonsperspektiv - et kunnskapsgrunnlag (Kunnskapsdepartementet, 2018) lagt frem. Styreren blir her blant annet beskrevet som en leder for et faglig fellesskap, med særlig ansvar for den faglige utviklingen i den enkelte barnehage, som en nettverksdeltaker og leder for de endringsprosessene som skjer i barnehagen (ibid. s. 154-166).
En viktig del av det faglige ansvaret er knyttet opp til barnehagens leke- og læringsmiljø, der både personalledelse, faglig oppdatering og samarbeidsstruktur og -kultur er sentrale deler av styreransvaret.
Vi har satt opp fem sentrale innsatser i arbeidet mot mobbing i barnehagen. Disse bygger på etablert kunnskap og erfaringer.
1. NÆRVÆRENDE VOKSNE Styrer må jobbe for oppmerksomt nærværende voksne som er genuint opptatt av å skape gode dager for barna.
Oppmerksomt nærværende voksne i barnehagen er voksne som er fullt og helt til stede i kontakten, i leken og i lesingen med barna. Nærvær krever at du er bevisst på her-og-nåsituasjonen, og at din oppmerksomhet er vendt mot det som skjer i øyeblikket. Forsker og