AddToAny

Strategisk markedsføring - et bredt fagfelt i 2025

Markedsføring er ikke bare en akademisk disiplin - det er først og fremst en ledelsespraksis.
Som Jan-Benedict Steenkamp, redaktør for verdens mest innflytelsesrike markedsføringstidsskrift Journal of Marketing, uttrykte det i et LinkedIn-innlegg i mai 2025 (min oversettelse): «Selv den beste forskningen er uinteressant om den ikke er relevant for praktikeren.» Dette synet understreker hvorfor markedsføring må knyttes tett til virksomhetenes hverdag og verdiskaping.
Målet med all markedsføring - uansett teoretisk ståsted eller praktisk metode - er å bidra til at forretningen lykkes. Gode finansielle resultater henger ofte sammen med god markedsføring. Og god markedsføring er sjelden tilfeldig. Den bygger på en solid forståelse av markedet, på analyser og planlegging, og på evnen til å ta kvalifiserte beslutninger. Samtidig krever markedsføring en kreativ dimensjon - en kunstnerisk intuisjon - som kan gjøre det analytisk gode til noe ekstraordinært. Det er nettopp i dette spennet mellom kunnskap og kreativitet at markedsføring blir både faglig spennende og strategisk viktig.
Men markedsføring handler også om mye mer enn kampanjer, merkevarer og kanaler. Strategisk markedsføring i dag er dypt forankret i forståelsen av endringer i teknologi, samfunn og forbrukeratferd. Det handler om å se muligheter og utfordringer i samtidens komplekse landskap - og om å tilpasse seg i takt med utviklingen.
I dette nummeret av Magma løfter vi frem bredden i markedsføring. Vi åpner opp for nye perspektiver og praksiser innen markedsføringsfaget. Vi ser på hvordan lojalitetsprogrammer har blitt avanserte plattformer for kundedialog, hvordan kunstig intelligens endrer måten vi utvikler innhold og møter kunder på, og hvordan samfunnsansvar, kjønn og prising påvirker merkeverdier og forbrukertillit. Til sammen viser artiklene at strategisk markedsføring ikke er én metode eller én vei - men en kontinuerlig balansegang mellom innsikt, innovas
Gå til mediet

Flere saker fra Magma

Da Benetton på 1990-tallet lanserte sine berømte - og beryktede - reklamekampanjer, var det ikke klærne som sto i fokus. Det var krig, sykdom og tabu.
Magma 15.10.2025
Denne artikkelen undersøker hvordan lojalitetsprogrammer i dagligvarehandelen i Norge, Storbritannia og Nederland varierer i strategisk utforming og evne til å skape kundeverdi.
Magma 15.10.2025
Mange virksomheter investerer i samfunnsansvar (CSR) som et ledd i omdømmebygging og differensiering, men nyere forskning indikerer at forbrukeres
Magma 15.10.2025
Lukt påvirker prestasjon og vår oppfatning av hverandre, ofte uten at vi er klar over det selv.
Magma 15.10.2025
Benetton vant verden med verdier. Nå kan standpunkt koste dyrt.
Magma 15.10.2025

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt