Bavaria 32 Cruiser koster fra 580 000 da den ble lansert i 2009. I Dag ligger det flere slike på Finn med priser fra 620 000 til 790 000. Båten ble etter hvert oppgradert med nytt overbygg og vinduer og fikk navnet 33 Cruiser. Sendere kom den med doble ratt og muligheter til tre lugarer og fikk navnet 34 Cruiser. Denne koster 1,4 millioner i dag.
Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.
Uansett representerer båten - og verftets nye modell-linje - et djervt forsøk på å fornye suksessformelen som har gjort Bavaria til et av verdens ledende båtmerker. En suksessformel verftet åpenbart synes de nå har melket nok og vil fornye.
For slik har det vært før: «Har du sett én Bavaria, har du sett dem alle.» Det tyske Bavaria-verftets industrialiserte og rasjonelle måte å produsere båter på har i en årrekke skapt båter i ulike størrelser der alle har vært komponert over det samme temaet. Å prøveseile dem har derfor ikke vært noen stor, nyoppdagende opplevelse; vi visste alltid så veldig godt hva vi gikk til når vi gikk om bord i en Bavaria.
Så ikke for Bavaria Cruiser 32, som er noe helt, helt nytt: Den har helt nye designere og den markerer et klart stilbrudd med forgjengerne. De var tuftet på en konservativ, klassisk oppfattelse av hvordan en serieprodusert turseiler i plast skal se ut, men med sin nye stil har det tyske verftet gått i en langt dristigere og mer innovativ retning. At SEILmagasinet var først i Norge til å prøveseile båten, gjorde det ekstra spennende.
LITT UVIRKELIG
Førsteinntrykket ved rattet i Bavaria Cruiser 32 var litt uvirkelig. Vi seilte uten på en måte å ha føling med vannet. Jeg har tenkt mye på denne kontaktløse følelsen i etterkant av prøveseilasen, og jeg har kommet frem til at den må ha sitt utspring i at båten har et svært høyt fribord og at man nærmest sitter på dekksnivå på cockpitbenkene. Likevel er cockpiten godt skjermet av høye cockpitkarmer (38 cm høye i forkant, 25 cm akter), noe Bavaria-verftets nye designerne, Farr Yacht Design og BMW Designworks USA, har fått til ved å forlenge linjene til det kantete overbygget videre forbi coc