AddToAny

Stor, innovativ og litt ubestemmelig

Stor, innovativ og litt ubestemmelig
Bavaria Cruiser 32 kan være en genistrek, men det tyske Bavaria-verftet kan også ha strukket strikken for langt i sin streben etter å fornye modellutvalget sitt. Etter å ha seilt båten en formiddag, er vi fortsatt usikre på svaret.
Vi tar frem tester fra arkivet og gjør dem tilgjengelig på SEILmagasinet.no. Vi har gått 10 år tilbake og funnet en test av Bavaria 32 Cruiser Testen ble skrevet og utført av Morten Jensen og Asbjørn Thorup, og ble publisert i SEILmagasinet 1-2010. Bavaria 32 Cruiser var andre modell av den nye serien fra Farr og BMW, og den første til Norge. Den første var på 55 fot, og fant aldri veien hit.

Bavaria 32 Cruiser koster fra 580 000 da den ble lansert i 2009. I Dag ligger det flere slike på Finn med priser fra 620 000 til 790 000. Båten ble etter hvert oppgradert med nytt overbygg og vinduer og fikk navnet 33 Cruiser. Sendere kom den med doble ratt og muligheter til tre lugarer og fikk navnet 34 Cruiser. Denne koster 1,4 millioner i dag.

Vi har ambisjoner om å hente frem en ny test hver uke, som vil ligge åpent for alle i syv dager. Videre vil den havne i vårt enorme digitale testarkiv.

Uansett representerer båten - og verftets nye modell-linje - et djervt forsøk på å fornye suksessformelen som har gjort Bavaria til et av verdens ledende båtmerker. En suksessformel verftet åpenbart synes de nå har melket nok og vil fornye.

For slik har det vært før: «Har du sett én Bavaria, har du sett dem alle.» Det tyske Bavaria-verftets industrialiserte og rasjonelle måte å produsere båter på har i en årrekke skapt båter i ulike størrelser der alle har vært komponert over det samme temaet. Å prøveseile dem har derfor ikke vært noen stor, nyoppdagende opplevelse; vi visste alltid så veldig godt hva vi gikk til når vi gikk om bord i en Bavaria.

Så ikke for Bavaria Cruiser 32, som er noe helt, helt nytt: Den har helt nye designere og den markerer et klart stilbrudd med forgjengerne. De var tuftet på en konservativ, klassisk oppfattelse av hvordan en serieprodusert turseiler i plast skal se ut, men med sin nye stil har det tyske verftet gått i en langt dristigere og mer innovativ retning. At SEILmagasinet var først i Norge til å prøveseile båten, gjorde det ekstra spennende.

LITT UVIRKELIG

Førsteinntrykket ved rattet i Bavaria Cruiser 32 var litt uvirkelig. Vi seilte uten på en måte å ha føling med vannet. Jeg har tenkt mye på denne kontaktløse følelsen i etterkant av prøveseilasen, og jeg har kommet frem til at den må ha sitt utspring i at båten har et svært høyt fribord og at man nærmest sitter på dekksnivå på cockpitbenkene. Likevel er cockpiten godt skjermet av høye cockpitkarmer (38 cm høye i forkant, 25 cm akter), noe Bavaria-verftets nye designerne, Farr Yacht Design og BMW Designworks USA, har fått til ved å forlenge linjene til det kantete overbygget videre forbi coc

Les mer

Flere saker fra SEILmagasinet

For 15 år siden tittet danske Henrik Hansen på en brukt Granada 27, en båt populær i Danmark og i Norge. Den gangen måtte ut med ca 100 000 danske kroner for en slik båt.
SEILmagasinet 28.09.2023
Idag har det vært lette vinder over Sardiniakysten og resultatene fra Gullpokalen er snudd opp ned. Best gikk det for Kristian Nergaard, Johan Barne og Trond Solli-Sæther som med to 2.
SEILmagasinet 27.09.2023
Det er 22 båter nominert til Årets båt i Europa, og ti av dem er samlet i La Rochelle, Frankrike. Her blir det en interessant samling av nyheter, båter du kan lese mer om i tiden fremover.
SEILmagasinet 27.09.2023
Den populære Waka Waka-sommerleiren på Steilene over seks uker har også hatt stor aktivitet.
SEILmagasinet 27.09.2023
Eivind Melleby og mannskapet Joshua Rivkin (USA) er bortskjemt med topplasseringen i VM for Starbåter. I de siste verdensmesterskapene har duoen gull, sølv og bronsemedaljer fra henholdsvis 2017, 2018 og 2019.
SEILmagasinet 26.09.2023

Nyhetsbrev

Lag ditt eget nyhetsbrev:

magazines-image

Mer om mediene i Fagpressen

advokatbladet agenda-316 allergi-i-praksis appell arbeidsmanden arkitektnytt arkitektur-n astmaallergi automatisering baker-og-konditor barnehageno batmagasinet bedre-skole bioingenioren bistandsaktuelt blikkenslageren bobilverden bok-og-bibliotek bondebladet buskap byggfakta dagligvarehandelen demens-alderspsykiatri den-norske-tannlegeforenings-tidende diabetes diabetesforum din-horsel energiteknikk fagbladet farmasiliv finansfokus fjell-og-vidde fontene fontene-forskning forskerforum forskningno forskningsetikk forste-steg fotterapeuten fri-tanke frifagbevegelse fysioterapeuten gravplassen handikapnytt helsefagarbeideren hk-nytt hold-pusten HRRnett hus-bolig i-skolen jakt-fiske journalisten juristkontakt khrono kilden-kjonnsforskningno kjokkenskriveren kjottbransjen kommunal-rapport Kontekst lo-aktuelt lo-finans lo-ingenior magasinet-for-fagorganiserte magma medier24 museumsnytt natur-miljo nbs-nytt nettverk nff-magasinet njf-magasinet nnn-arbeideren norsk-landbruk norsk-skogbruk ntl-magasinet optikeren parat parat-stat politiforum posthornet psykisk-helse religionerno ren-mat samferdsel seilmagasinet seniorpolitikkno sikkerhet skog skolelederen sykepleien synkron tannhelsesekreteren Tidsskrift for Norsk psykologforening traktor transit-magasin transportarbeideren uniforum universitetsavisa utdanning vare-veger vvs-aktuelt