Opp gjennom årene har det blitt brukt ulike skjemaer for å vurdere studentene, men de har vært vanskelige å forstå. Verktøyene har ikke alltid vært gode nok til å sikre en tilfredsstillende måloppnåelse i praksis. I artikkelen til Kydland og Nordstrøm, Nytt skjema er egnet til å vurdere praktiske studier i sykepleie, fremkommer det at det er en utfordring å vurdere studentenes læring i praksisstudier i sykepleie, både internasjonalt og nasjonalt.
Hva innebærer vurdering?
Når vi som veiledere skal vurdere sykepleierstudenter, innebærer det at vi både skal vurdere studentene underveis i praksisstudiene på avdelingen og hjelpe dem til å se hvordan de kan oppnå de ønskede læringsutbyttene for å få praksisen godkjent. En slik vurdering kalles formativ vurdering. Praksisveiledning innebærer også at veilederen til slutt skal vurdere hvorvidt studenten har tilfredsstillende