Utdanning
01.04.2016
Hvis pedagogikkfaget forsvinner, brytes båndene til lærerutdanningens vitenskapstradisjon, mener professor Peder Haug. Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen er uenig.
Lærerne skal bli profesjonsutøvere, ikke pedagoger, foreslår Kunnskapsdepartementet. Det har provosert mange av dem som underviser i og forsker på pedagogikkfaget.
Derfor var det fullt hus på Litteraturhuset i Oslo 2. mars, da Høgskolen i Hedmark arrangerte konferanse om pedagogikkfagets plass i den framtidige lærerutdanningen.
Pedagogikk versus fag Ett av stridstemaene var om det er et motsetningsforhold mellom en faglig flink lærer og en god pedagog.
- Kan dere føre vitenskapelige bevis for at pedagogikkfaget har betydning for hvor godt elevene klarer seg på skolen? Pedagogikkfaget har verken fått slutt på mobbing, atferdsproblemer eller frafall, sa Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen under pane
Gå til medietDerfor var det fullt hus på Litteraturhuset i Oslo 2. mars, da Høgskolen i Hedmark arrangerte konferanse om pedagogikkfagets plass i den framtidige lærerutdanningen.
Pedagogikk versus fag Ett av stridstemaene var om det er et motsetningsforhold mellom en faglig flink lærer og en god pedagog.
- Kan dere føre vitenskapelige bevis for at pedagogikkfaget har betydning for hvor godt elevene klarer seg på skolen? Pedagogikkfaget har verken fått slutt på mobbing, atferdsproblemer eller frafall, sa Norsk Lektorlags leder Rita Helgesen under pane