Posthornet
30.06.2021
Skal man beholde mest mulig av transporten internt eller ty til økt bruk av underleverandører for å presse prisene? Problemstillingene er mange, og debatten går.
At det er tøffe tider i transportbransjen, er dessverre ikke nytt. I Fagforbundet Post og finans mener man det må skje en opprydding i bransjen. Posten - som stor, statseid transportaktør - står overfor et moralsk veivalg.
Hovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.
- Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.
Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.
- Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.
Lave inntekter
Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Expr
Les opprinnelig artikkelHovedverneombud Tor Øyvind Fevang i Posten mener situasjonen gir grunn til uro.
- Det er ikke bare dårlige lønnsvilkår som uroer her. Stort press på arbeidsvilkår og et voldsomt arbeids- og tidspress preger bransjen. Jeg har i min tid som fagforeningsmann flere ganger påtalt dette. Arbeidsmiljøloven gjelder også transport, selvsagt, men dette er krevende å løse. Allmenngjøring av grunnleggende tariffavtaler kan være veien å gå.
Fevang mener en regulering av varebilbransjen må på plass.
- Der er det skremmende nok ingen hviletidsbestemmelser. Men det er like farlig og uforsvarlig at en varebilsjåfør kjører 48 timer i strekk som at en trailersjåfør gjør det. Da bør det være like ulovlig og straffbart, sier Fevang.
Lave inntekter
Flere sjåfører innleid av blant annet Bring Expr