VVS Aktuelt
20.09.2022
Pipelife Norge leverte i 1990-91 en vannledning i polyetylen (PE) som ble brukt som inntaksledning av vann på ca. 145 meters dyp i Mjøsa.
Etter 30 års drift ble rørene hevet og skal brukes på nytt av Hias ved det nye vannbehandlingsanlegget på Nordsveodden i Ottestad.
Les merHias IKS er Innlandets største vann- og avløpsselskap, eid av kommunene Hamar, Løten, Ringsaker og Stange.
Sparer 800 tonn CO2
Ledningen er hevet ved Hamar VBA/Nedre Furuberget og slept til anleggsområdet ved Hias. Nå skal ledningen senkes og brukes på nytt. Rørene har en diameter på 900 mm og 3525m inntaksledning skal gjenbrukes og senkes. De består av en hovedinntaksledning på 1855m som skal senk


































































































