Advokatbladet
21.06.2023
Smålig og lite raust. Slik beskriver Cato Schiøtz (74) den behandlingen han mener eldre partnere er utsatt for i noen av de største advokatselskapene.
Det er ikke synd på partnerne, la det være sagt.
Alle skjønner at man fortsatt kan ha noe å tilføre etter fylte 67 eller 70 år, men disse fordelene nedprioriteres, for det er økonomien som styrer, sier Cato Schiøtz.
Han tar også en smule selvkritikk. - De gamle partneravtalene var veldig sjenerøse. Du måtte betale deg inn for å bli partner, men fikk til gjengjeld rundhåndede pensjonsytelser. Så ble firmaene større, og ordningene mindre gunstige. Men vi har alle sammen, mer eller mindre motvillig, vært med på å endre partnervilkårene til å bli mer aldersfiendtlige, sier Schiøtz.
I 2018 begynte han i Glittertind, etter hele førti år i Advokatfirmaet Schjødt. Da Advokatbladet intervjuet ham ved overgangen, snakket han varmt om firmaet som han var med å bygge opp til å bli Norges aller største, men helte samtidig litt malurt i begeret:
- Jeg har i alle år hatt en utstrakt frihet i Schjødt, og partnerskapet har vært veldig sjenerøst overfor min utakt, og min eksentrisitet. Men nå tillater man seg ikke lenger denne type partnere. Det er veldig leit, for er det noe advokatyrket tidligere har vært forbundet med, så er det frihet. Men i dag har friheten for den enkelte partner i de store firmaene sunket radikalt, sa han den gang.
"
Gå til medietAlle skjønner at man fortsatt kan ha noe å tilføre etter fylte 67 eller 70 år, men disse fordelene nedprioriteres, for det er økonomien som styrer, sier Cato Schiøtz.
Han tar også en smule selvkritikk. - De gamle partneravtalene var veldig sjenerøse. Du måtte betale deg inn for å bli partner, men fikk til gjengjeld rundhåndede pensjonsytelser. Så ble firmaene større, og ordningene mindre gunstige. Men vi har alle sammen, mer eller mindre motvillig, vært med på å endre partnervilkårene til å bli mer aldersfiendtlige, sier Schiøtz.
I 2018 begynte han i Glittertind, etter hele førti år i Advokatfirmaet Schjødt. Da Advokatbladet intervjuet ham ved overgangen, snakket han varmt om firmaet som han var med å bygge opp til å bli Norges aller største, men helte samtidig litt malurt i begeret:
- Jeg har i alle år hatt en utstrakt frihet i Schjødt, og partnerskapet har vært veldig sjenerøst overfor min utakt, og min eksentrisitet. Men nå tillater man seg ikke lenger denne type partnere. Det er veldig leit, for er det noe advokatyrket tidligere har vært forbundet med, så er det frihet. Men i dag har friheten for den enkelte partner i de store firmaene sunket radikalt, sa han den gang.
"


































































































